Torin kulmaukseen tulee taas pankki – lupaa olla nopein ja helposti lähestyttävä

Jyväskylän ydinkeskustassa konttoriaan pitävä Oma Säästöpankki laajentaa toimintaansa ja muuttaa isompiin tiloihin ensi kesänä. Uudet tilat on ostettu rakenteilla olevan, Jyväskylän Holviksi nimetyn kerrostalon katutasosta Yliopistonkadun ja Väinönkadun kulmauksesta. Samassa paikassa on ennenkin ollut pankki, viimeisimpänä Koivunlehtipankki Poppia.

Uudiskohde valmistuu ensi keväänä ja reiluihin 200-neliöisiin tiloihin pankilla on tavoitteena muuttaa kesäkuussa. Jyväskylässä viime vuoden lopussa aloittanut Oma Säästöpankki toimii tällä hetkellä vuokratiloissa Kauppakatu 18:ssa kolmannessa kerroksessa.

– Muuton myötä toivottavasti meidän tunnettuus paranee ja katutasossa sijaitsevat liiketilat toimivat ihmisille muistutuksena olemassa olostamme. Nyt olemme melko näkymättömällä paikalla, sanoo Jyväskylän konttorijohtaja Pasi Arponen.

Kassapalvelut jätetään pois

Tähän mennessä Jyväskylän konttori on keskittynyt yritysasiakkaisiin. Arposen mukaan hyvän pohjan liiketoiminnalle antoi viime vuonna tehty kauppa, jossa Oma Säästöpankki osti S-pankin pk-yritys- sekä maa- ja metsätalouspankkitoiminnot. S-pankin yritysasiakkaat siirtyivät Keski-Suomen alueella Oma Säästöpankin Jyväskylän konttoriin. Tarkkoja asiakasmääriä hän ei kerro.

– Olemme onnistuneet kasvattamaan yritysasiakkaiden määrää siinä määrin, että Jyväskylän konttorista on tullut kannattava yksikkö. Saavutimme tavoitteemme suhteellisen pian, sillä pankkialalla uusien konttorien pääseminen siihen pisteeseen voi viedä useita vuosia, Arponen kertoo.

Seuraavaksi Arposen mukaan tähtäimessä ovat yksityisasiakkaat. Ensi kesänä uusissa tiloissa henkilöasiakkaille on luvassa peruskattaus pankkipalveluista –  säästämisestä sijoittamiseen ja laina-asioista maksuvälineisiin. Yksi merkittävä palvelu jätetään kuitenkin pois.

– Kassapalveluita meille ei ainakaan aluksi tule. Toki kuulostelemme asiakkaidemme toiveita, mutta käteisen rahan käyttö on vähentynyt niin merkittävästi, että palveluun investoiminen ei ole kannattavaa.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että käteistä rahaa uusissakaan tiloissa ei käsitellä.

– Jos puitteet kassapalveluihin olisi jo entuudestaan olemassa, ne kannattaisi pitää niin kauan kuin palvelulle on kysyntää. Täysin tyhjästä uusien kassapalveluiden laittaminen pystyyn kaikkine kalustoineen ja turvallisuusasioineen on niin iso kustannuserä, että sitä pitää miettiä kaksi kertaa, Arponen perustelee.

– Isolle asiakasjoukolle se on henkisesti tärkeä palvelu, vaikka he eivät itse ikinä niitä käytäkään. Nähdäkseni kassapalveluita käyttää keskimäärin enää vain noin prosentti pankkien asiakkaista, hän lisää.

Luvataan olla nopein

Henkilöasiakkaiden määrän kasvuun on palkattu kaksi uutta työntekijää, jotka aloittavat jo loppuvuonna. Tämän hetken kokoonpanoon kuuluu Arposen lisäksi kolme työntekijää. Asiakkaita aiotaan houkutella esimerkiksi erilaisissa tapahtumissa, mutta myös yhteistyötä kiinteistönvälittäjien kanssa on suunniteltu.

– Meidän kilpailuetu muihin pankkeihin verrattuna on se, että olemme kaupungin nopein. Asiakas saa neuvotteluajan esimerkiksi asuntolainaan ensimmäisenä meiltä. Nopeus taataan sillä, että meillä on riittävästi henkilökuntaa asiakasmäärään nähden, Arponen lupaa.

Henkilökunnan luvataan olla myös helposti tavoitettavissa.

– Tuomme työntekijöitämme esille esimerkiksi pankin nettisivuilla, jossa kaikille on omat puhelinnumerot, eikä niitä olla häivytetty palvelukeskukseen. Asiakas saa suoran kontaktin haluamaansa henkilöön.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .