Tuotteen alkuperä ratkaisee harvoin ostopäätöksen

Useimmat suomalaiset kuluttajat tiedustelevat tuotteiden alkuperää tai tuotantotapoja melko satunnaisesti. TNS-gallupin tekemän kyselyn mukaan vain joka kymmenes kuluttaja sanoo selvittävänsä asian säännöllisesti.

Noin kolmannes sanoo tänään julkistetun kyselyn mukaan selvittävänsä asiaa melko usein. Joka viides vastaaja ilmoitti, ettei tieto kiinnosta koskaan.

Kauppojen henkilökunta arvioi kyselyssä kuluttajien kiinnostuksen jonkin verran vähäisemmäksi kuin kuluttajat itse.

Alkuperätietoja piti erittäin tärkeinä harvempi kuin joka kymmenes vastaaja, melko tärkeinä 39 prosenttia. Puolet vastaajista sanoi, ettei tieto ole kovinkaan tärkeä.

Kyselyn oli tilannut SAK:lainen Palvelualojen ammattiliitto. Tutkimus tehtiin kesäkuun alussa ja siihen vastasi noin 1 500 henkilöä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.