Joukkoliikenteen uusi suunnittelu huolettaa yrittäjiä

Keskisuomalaiset joukkoliikenneyrittäjät ovat huolissaan liikenne- ja viestintäministeriön ehdotuksesta siirtää joukkoliikenteen suunnittelu- ja kustannusvastuu viranomaisille.

Käytännössä muutos tarkoittaisi sitä, että kunnat sekä elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukset vastaisivat joukkoliikenteen järjestämisestä. Yrittäjien vastuulle jäisi pelkästään kuljettaminen.

Ministeriö on ehdottanut muutoksen toteuttamista jo kesään 2014 mennessä.

Alan yrittäjien mukaan uudistus synnyttää ”tehotonta viranomaisbyrokratiaa” ja syrjäyttää toimivan joukkoliikennejärjestelmän. Yrittäjien mukaan joukkoliikenteen on toimittava markkinaehtoisesti.

– Keski-Suomen ely-keskus on ottanut kilpailutuksen piiriin juuri ne pääreitit, jotka yrittäjien olisi mahdollista toteuttaa markkinaehtoisesti ilman yhteiskunnan tukea. Nyt kun markkinaehtoisesti järjestettäväksi jätetään reitit, joissa on vähemmän liikennettä, on vaarana, että reittiliikenne loppuu tällaisilta väleiltä kokonaan, keuruulaisen Matka Mäkelän toimitusjohtaja Jukka Mäkelä painottaa Kauppakamarin ja yrittäjien kannanotossa.

Ammattilaisista pätkätyöläisiä

Töysän Linjan, Matka-Töysän ja Karstulan liikenteen toimitusjohtaja Risto Töysä ei ymmärrä, miksi yhtäkkiä ajetaan mallia, jossa tilanne on kääntynyt päälaelleen alkuperäisestä suunnitelmasta.

– Alun perin EU:n palvelusopimusasetuksessa oli tarkoituksena, että pääosa reiteistä olisi markkinaehtoisia, ja jos riittävää palvelutasoa ei saavuteta, ely-keskukset auttaisivat.

– Tällä hetkellä käytössä on yhteiskunnalle edullinen järjestelmä. En ymmärrä miksi se pitää ajaa alas, Töysä jatkaa.

Töysä huomauttaa, että kaavailtu muutos tekee pitkäaikaisista ammattilaisista pätkätyöläisiä.

– Aina muutaman vuoden välein pidetään kisat, jossa katsotaan, kuka saa ajaa, hän viittaa säännölliseen kilpailutukseen.

Samaa sanoo Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliiton AKT:n sihteeri Harri Pasanen.

– Sekava tilanne aiheuttaa epätietoisuutta ja levottomuutta kuljettajien keskuudessa. He ovat huolissaan työpaikkojensa säilymisestä, Pasanen toteaa kannanotossa.

"Tarvitaan satoja henkilöitä"

Keski-Suomen Kauppakamarin toimitusjohtajan Uljas Valkeisen mukaan nykyisen toimivan järjestelmän tilalle ollaan synnyttämässä uusia viranomaisia tekemään ne työt, joista yritykset nyt vastaavat.

– Tähän tarvitaan satoja henkilöitä. Käytännössä muutoksen seuraus on se, että joko kustannukset nousevat tai liikenne vähenee, hän toteaa.

Yrittäjät ja Kauppakamari muistuttavat, että hallitus totesi viime viikolla puolivälitarkastelussaan, että kuntien velvoitteita ja normeja vähennetään.

Töysä huomauttaa, että pienempien, niin sanottujen syöttölinjojen väheneminen johtaa lopulta siihen, että myöskään tällä hetkellä kannattaville reiteille ei riitä matkustajia.

– Esimerkiksi Keuruulta Jyväskylään johtava ”leipälinja” kärsii, kun syöttölinjat eivät tuo matkustajia reitille.

Töysä pelkää myös, että linja-autojen mukana kulkevien rahtikuljetusten väheneminen näivettää maaseutua.

Kuljetusyrittäjät kävivät vastikään kertomassa tilanteesta maakunnan kansanedustajille.

Joukkoliikenteen uudistusta olisi mahdollista siirtää vuoteen 2019, jolloin viimeisetkin siirtymäajan sopimukset loppuvat. Töysä toivoo, että mahdollisuus käytettäisiin ja asiassa otettaisiin aikalisä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.