Tykkäily-mainonta leviää Facebookissa

Yritysten Facebook-mainonta tykkäysten avulla lisääntyy kovaa vauhtia. Facebook-markkinointiin erikoistunut kouluttaja Marko Pyhäjärvi sanoo, että tykkääjien houkuttelu arpajaisten ja erikoistarjousten avulla on Suomessa kasvava trendi.

Kuluttajaviraston mukaan kyseiselle mainontakeinolle ei ole estettä, sillä siitä on kerrottu Facebookin käyttäjäehdoissa. Monipolvisiin ehtoihin perehtyminen vie kuitenkin aikaa, eikä kaikkia kohtia löydy suomeksi.

Johtaja Anja Peltonen Kuluttajavirastosta katsoo, että myös mainostavan yrityksen pitäisi kertoa selvästi, että tykkääminen johtaa suoramainontaan. Hän huomauttaa, että jos suoramarkkinointiin antaa suostumuksen, sen voi perua koska tahansa. Facebookissa tämä onnistuu klikkaamalla En tykkääkään -nappia.

- Ajan mittaan kuluttajat oppivat ymmärtämään, että kun klikkaan tykkää-nappia, alan saamaan markkinointiviestejä. Silloin intressi tykkäämiseen pienenee, sanoo Pyhäjärvi.

Hänen mielestään kuluttajat ovat valmiita tykkäämään yrityksistä, jos vastineeksi voi saada mainosten ohella vaikkapa tyylivinkkejä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.