Kauppias koki karmean takaiskun: Rahat loppuivat, vaikka skanneri piippasi

Sirkka Ceesay, 42, ja Jenni de Vries, 20, työllistyivät viime elokuussa, kun Jyväskylän Keljonkankaalla toimivan M-Kotiväylän yrittäjät päättivät perustaa kaupunkiin toisen myymälän. Taulumäen uuteen lähikauppaan palkattiin neljä työntekijää, ja loppuvuodesta myös Keljonkankaalle rekrytoitiin yksi työntekijä lisää. Kaikkiaan yritys työllistää kauppiaan ja 13 työntekijää.

– Tämä on paras työpaikka, missä olen ollut. Täällä on hyvät pomot ja työkaverit. Tykkään, että voin tehdä erilaisia työvuoroja, de Vries sanoo.

Hän oli ennen Taulumäelle pääsyä työttömänä. Aiempaa kokemusta ravintola-alan koulutuksen saaneelle nuorelle naiselle on ehtinyt kertyä ravintoloista ja kaupasta.

– Olen täällä varmaan niin kauan, kunnes potkitaan ulos, de Vries naurahtaa.

De Vries ei suoraan hakenut Kotiväylään töihin, vaan hänen hakemuksensa CV-netissä huomattiin. Samoin kävi Ceesaylle, joka ennen Kotiväylää työskenteli rautakaupassa. Hänellä on kaupan töistä parinkymmenen vuoden kokemus, josta 12 vuoden jakso Minimanissa.

– Kyllä kannatti tulla taas ruokakauppaan. Elintarvikekaupassa työt vaihtelevat nopeasti. Tämä on mukavan pieni työpaikka. On hienoa, että meille on jo tullut kanta-asiakkaita, Ceesay kehuu.

Hän on koulutukseltaan lastentarhanopettaja, mutta urasuunnitelmat muuttuivat hänen käytyään Perälän kaupassa Toivakassa 1990-luvun alussa.

– Kun ostin kameraan filmirullaa, kaupassa minulta kysyttiin, onko minulla kesätöitä. Kun kerroin, ettei ollut, Matti Perälä palkkasi minut kesäksi, Ceesay kertoo päätymisestään kaupan töihin.

"Kaupoissa on tulevaisuus"

Kotiväylän kauppiaan Mia Karhusen mukaan toinen myymälä perustettiin, kun rakennusliike tarjosi tiloja.

– Teimme ratkaisun hyvin nopeasti, parissa kolmessa viikossa, hän kertoo.

Taustalla on kuitenkin luja luottamus lähikauppojen menestykseen.

– Uskon lujasti, että pienissä kaupoissa on tulevaisuus. Pienestä kaupasta ostaa kaikki perustuotteet 15 minuutissa, isossa marketissa ostoksiin menee helposti tunti, hän sanoo.

Keljonkankaalla Kotiväylällä on 370 neliön ja Taulumäellä 155 neliön myymälä. Keljonkankaalla kaupassa on palveleva lihatiski ja posti.

– Keljonkankaan myymälä on isolle osalle asiakkaista pääostopaikka, Taulumäellä on toistaiseksi enemmän täydennysostoja.

Kotiväylä hakee kasvua myös kotiinkuljetuksesta. Parhaillaan yritykselle tehdään verkkokauppaa.

– Toivon, että voin palkata autokuskin ja mahdollisesti toisenkin. Uskon, että verkkokauppa tulee vahvasti ruokamyyntiin. Siitä kehittyy merkittävää bisnestä, kun se saadaan toimimaan.

Myös kovaa oppia

Mia Karhusen ja hänen puolisonsa, myyntijohtajana Pohjola Vakuutuksessa toimivan Jarmo Karhusen, omistamassa yrityksessä tiedetään myös vastoinkäymiset. Kovaa oppia tuli, kun ohjelmistoyhtiön toimittama kassajärjestelmä hukkasi osan asiakkaiden ostostiedoista, vaikka skanneri piippasi ostokset normaalisti. Seitsemässä kuukaudessa syntyi puolen miljoonan euron vaje.

– Rahat loppuivat, vaikka kauppa kävi hyvin, Mia Karhunen kertoo.

Vaikka Korkein oikeus tuomitsi vuonna 2009 ohjelmistoyhtiön korvaamaan virheen takia menetetyt tulot, 5–8 vuotta sitten eletty vaihe oli yrittäjälle raskas.

– Käytännössä jouduimme lopettamaan myymälöitä. Mutta kyllä helpotti, kun vian syy selvisi. Virhe havaittiin, kun kassan läpi vedettiin sama ostoskori viisi kertaa ja saatiin viisi erikokoista kuittia.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .