VR:n uudet dieselveturit suunniteltu kulkemaan jopa 40 asteen pakkasessa

VR:n sveitsiläiseltä Stadlerilta tilaamat dieselveturit on suunniteltu kulkemaan jopa 40 asteen pakkasessa. Paljon kylmemmässä dieselit eivät hevin kulkisitkaan, sillä polttoaineen arktinen laatukin hyytyy vähän yli 40 pakkasasteessa.

–  Veturit on räätälöity Suomen talviolosuhteisiin. Stadlerilla on paljonkin kokemusta talviolosuhteista, kertoo VR Groupin toimitusjohtaja Rolf Jansson.

Dieselvetureita tarvitaan edelleen tavaraliikenteessä ja ratapihojen järjestelyliikenteessä. Matkustajaliikenteessä dieselvetureita käytetään ainoastaan Kolarin yöjunissa, jotka saattavat ajaa todella kovissa pakkasissa.

–  Kokonaisuus oli ratkaiseva. Stadler oli kaikilla kriteereillä mitattuna todella vahvoilla. Siinä oli hinta, laatu, vetokyky, ympäristövaikutukset ynnä muut kriteerit, joilla Stadler pärjäsi laajasti hyvin, Jansson selittää tilauksen taustoja.

Tavaraliikenteestä neljännes toimii hänen mukaansa dieselvetureilla. Sähköistämättömiä, vilkkaasti liikennöityjä rataosuuksia tavaraliikenteessä ovat muun muassa Iisalmi–Ylivieska ja Hyvinkää–Hanko.

VR:n nykyiset dieselveturit ovat tulossa elinkaarensa päähän. Stadlerit toimitetaan vuosina 2022–2025. Tilaus käsittää 60 uutta dieselveturia. Hankinnan arvo on noin 200 miljoonaa euroa.

Tilaus sisältää option sadan veturin lisätilauksesta. Lisätilaukset riippuvat siitä, miten ratojen sähköistäminen etenee.

Janssonin mukaan Stadlerien elinkaari on vähintään 30–40 vuotta.

Laaja uudistusohjelma

VR:llä on menossa laaja vetureiden uudistusohjelma. Yhtiö kertoi loppuvuonna 2013 tilaavansa uudet sähköveturit Siemensiltä. Ensimmäiset Siemensin valmistamat Vectron-veturit ovat jo käytössä rahtiliikenteessä.

Matkustajaliikenteessä ne eivät ole vielä käytössä, koska kulunvalvontajärjestelmässä on ollut ongelmia.

Janssonin mukaan Vectron-hanke on Stadler-kauppaa merkittävämpi. Vectroneja on tilattu 80 kappaletta 300 miljoonalla eurolla. Kauppa on VR:n historian suurin yksittäinen kalustohankinta.