Vain yksi sadasta kieltää kurkkimasta ostoskorin sisältöä - "Kuluttajat jäävät helposti passiivisiksi"

S-ryhmä antaa kanta-asiakkailleen mahdollisuuden kieltää ostotietojensa markkinointikäytön, Kesko koko tiedonkeräyksen.

Ani harva kanta-asiakas kieltää ostotietojensa käyttämisen markkinointiin, kerrotaan S-ryhmästä ja Keskosta.

Kieltojen määrä ei lisääntynyt viime kesän jälkeen, vaikka tuolloin nousi kohu S-ryhmän päätöksestä kerätä tuotekohtaista tietoa myös päivittäistavarakaupoissa.

– Vajaa yksi prosentti asiakaskunnastamme on asettanut eston tarkkojen ostotietojensa käytölle markkinoinnissa. Ainoastaan noin yksi tuhannesta on laittanut eston hyödyntää tietoa yleensäkään digitaalisissa palveluissa, kertoo asiakkuusjohtaja Pekka Malmirae S-ryhmästä, jolla on noin neljä miljoonaa asiakasta.

Bonuskortin haltijat voivat kieltää ostotietojensa käytön S-ryhmän markkinoinnissa, mutta tietojen rekisteröinnin voi estää vain jättämällä kortin käyttämättä.

Alle prosentti kieltänyt

K-Plussakortin käyttäjä puolestaan voi kieltää ostotietojensa keruun vaikka kokonaan – tosin täyskieltäjälle ei tipu plussapisteitä.

– Kieltäneiden määrä on reilusti alle prosentti koko kanta-asiakkaistamme, joita on yhteensä 3,6 miljoonaa, kertoo asiakastietojohtaja Minna Vakkilainen Keskosta.

Suurin osa kielloista koskee hänen mukaansa vain tarkkaa ostoskorin sisällön seurantaa.

– Jos on kieltänyt tuotetietojen keruun, emme myöskään kohdenna mitään markkinointia asiakkaan oman käyttäytymisen perusteella.

Yksi syy kuluttajien kieltopassiivisuuteen saattaa olla se, ettei personoitua suoramarkkinointia vielä tule kovin paljon, arvioi Kuluttaja- ja kilpailuviraston lakimies Katri Väänänen. Kuluttaja- ja kilpailuvirasto ei kuitenkaan ole tutkinut aihetta.

– Niin kauan kuin kuluttajat kokevat markkinoinnin hyödylliseksi, sitä ei lähdetä kieltämään. Jos sitä tulisi paljon enemmän kuin tällä hetkellä, ehkä kieltojakin tulisi enemmän. Toisaalta kun kielto on rakennettu noin päin, että sen voi kieltää, jos ei sitä halua, kieltäminen vaatii kuluttajalta aktiivisia toimenpiteitä. On tunnettua, että kuluttajat jäävät tällaisessa tilanteessa helposti passiiviseksi, vaikka tilanne koettaisiin ärsyttäväksi, pohtii Väänänen.

Hänen mukaansa monelle kuluttajalle on vielä epäselvää, mitä tietoja kaupat oikeastaan keräävät ja mihin niitä käyttävät.

Kohu opetti S-ryhmää

Pekka Malmirakeen ja Minna Vakkilaisen mukaan asiakkaat kuitenkin jonkin verran kyselevät, mitä kaikkea tietoa heistä on bonuskorttia vilauttamalla tallentunut. Nettipalstoillakin aiheesta keskustellaan vilkkaasti.

Sekä Malmirae että Vakkilainen pitävät keskustelua tärkeänä.

Viimekesäisen kohun jälkeen S-ryhmä on saanut tarkkojen ostotietojen keräämisestä myös myönteistä palautetta, sanoo Pekka Malmirae.

– On tullut spontaania ideointia siitä, mihin näitä tietoja voisi käyttää helpotukseksi arjessa.

Kesko käyttää tietoja jo esimerkiksi reseptien ja ostoslistojen tarjoamiseen.

– Haluamme tarjota asiakkaille asioita, jotka heitä kiinnostavat, sanoo Minna Vakkilainen.

Tarkkojen tietojen keräämisestä on Malmirakeen mukaan ollut jo hyötyä esimerkiksi uutenavuotena, kun markkinoilla oli ilotulitteita väärillä teippauksilla.

– Oli vaarana, että ilotulitteet räjähtävät suoraan yleisöön päin. Valvova viranomainen Tukes suositteli meitä ottamaan yhteyttä virheellisiä tuotteita ostaneisiin asiakkaisiin, ja käytimme tuotekohtaista ostotietoa näiden asiakkaiden tavoittamiseksi.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Talous

Liki 5 000 osakeyhtiötä ja osuuskuntaa uhkaa poisto kaupparekisteristä – mukana kohuhieroja Marko Yrjövuoren konsulttiyhtiö ja yli 130 keskisuomalaista, katso lista

Suomen Kotidatan työntekijöiden lakko alkoi – "Yritys on venyttänyt asiaa niin pitkälle, ettei toimihenkilöille jäänyt muuta mahdollisuutta kuin taistella oikeuksistaan"

Uudet matkustusrajoitukset purevat – Finnair vähentää vuoroja

Alko hyötyi koronasta – myynti kasvoi huimasti

Fortum tulee Jyväskylän seudun jätekierrätykseen – Yhteistyö Mustankorkean tytäryhtiön kanssa tavoittelee yritysasiakkaita

Yksi Jämsän tunnetuimmista vaateliikkeistä aloitti loppuunmyynnin: "On suuri ilo palvella toista ihmistä hyvin" – liike ehti palvella paikkakunnalla 86 vuotta

OP ja Hope ry:n keräyksestä koulureppu yli 3 800 koululaiselle – Keski-Suomessa reppuja jaettiin 420

Korona veti ravintolajätti NoHo Partnersin rumille pakkasluvuille – toimitusjohtaja: "Tulos on odotuksia positiivisempi"

Suurin osa kuohulaisesta Mecamiehet Oy:sta myytiin toisen keskisuomalaisen konepajan omistajille

OP:n käyttötileille tulee kuukausimaksu – muutos ei koske kaikkia asiakasryhmiä

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.