Valitukset puhelin- ja kotimyynnistä lisääntyivät

Kuluttaja-asiamiehen mukaan ongelmia esiintyy etenkin iäkkäillä henkilöillä.

Kuluttajaneuvontaan ja kuluttaja-asiamiehelle tulleiden yhteydenottojen määrä väheni viime vuonna hienoisesti. Puhelimitse tehtyä myyntiä ja kotimyyntiä koskevia yhteydenottoja tuli kuitenkin selvästi enemmän kuin vuonna 2016.

Kuluttaja-asiamies Antti Neimalan mukaan puhelin- ja kotimyynnin tilastoista nousee esille selkeä trendi.

– Näissä on tyypillistä se, että ongelmia esiintyy erityisesti haavoittuvilla kuluttajaryhmillä kuten iäkkäillä henkilöillä, Neimala sanoi blogissaan.

– Se että ongelmia on, ei tietenkään tarkoita sitä, että ongelmia on kaikkialla. Joka tapauksessa pidän tärkeänä sitä, että käsittelemme ongelmia ja haemme niihin ratkaisuja alan toimijoiden kanssa.

Vaikka puhelin- ja kotimyyntiin liittyviä yhteydenottoja ei määrällisesti ollut yhtä paljon kuin myymälämyyntiä ja verkkokauppaa koskevia, niiden osuus kasvoi. Kotimyyntiä koskevien yhteydenottojen määrä kasvoi 12 prosenttia, puhelinmyynnissä vastaava lukema oli seitsemän prosenttia.

Sekä puhelin- että kotimyynnissä kuluttaja ei tee päätöstä lähteä ostoksille, vaan myyjä tavoittaa hänet yllättäen ja valmistautumattomana.

Kuluttaja-asiamies muistuttaa, että lain mukaan puhelin- ja kotimyynnissä tulee kertoa kuluttajalle, onko tuotteella tai palvelulla peruuttamisoikeutta.

Etenkin kotimyynnissä ongelmia lisää se, että jos kyse on asiakkaan tarpeisiin räätälöitävistä tuotteista kuten remonteista, lakisääteisenä peruuttamisoikeutta ei ole.

 

Ajoneuvot taas yleisin valitusten aihe

 

Kaikkiaan yhteydenottoja kirjattiin yli 73 000, mikä on nelisen tuhatta vähemmän kuin vuonna 2016.

Edellisvuosien tapaan kuluttajien valitukset koskivat useimmiten ajoneuvoja, joita oli 23 prosenttia kaikista yhteydenotoista. Seuraavaksi yleisimmät tuoteryhmät olivat asuminen, remontointi sekä elektroniikka ja kodinkoneet.

Yhteydenottojen määrä nousi suhteessa eniten vapaa-ajan tuoteryhmässä, 15 prosenttia. Varsin laajan tuoteryhmän sisällä esiin nousevat etenkin lehtien puhelinmyynti ja kuntoliikuntapalvelut, esimerkiksi kuntosalisopimukset.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.