Valtra tekee miljoonia euroja maksavan laajennuksen Suolahden traktoritehtaalle – "Merkki siitä, että täällä on tehty asiat hyvin"

Maansiirtokoneet möyrivät traktorinvalmistaja Valtran tontilla Suolahdessa perjantaina. Parin kuukauden päästä tontilla alkaa näkyä myös rakentajia.

Elokuussa on tarkoitus aloittaa Valtran suurin laajennus Suolahdessa yli kymmeneen vuoteen: uuden logistiikkakeskuksen rakentaminen kokoonpanotehtaan yhteyteen.

Yli  8 000 neliön laajuisen logistiikkakeskuksen rakentaminen kestää ensi vuoden kevätkesään saakka. Tuotantokäyttöön rakennus tulee ensi vuoden kesälomien jälkeen. Samalla koko tehtaan toimintaa järjestetään uudelleen.

– Laajennus on välttämätön, mutta oleellinen osa investointia on myös toimintatapamme muuttaminen, logistiikkapäällikkö Tommi Terävä kertoo.

Tuotanto pyörii normaalisti koko rakentamisen ajan.

Terävän mukaan laajennuksen ansiosta tehtaan varastot saadaan yhteen paikkaan, kun niitä nyt on monessa paikassa tehdasalueella ja muilla paikkakunnilla, esimerkiksi Jyväskylässä.

Sekä logistiikka että piha-alueen toiminta muuttuvat laajasti. Myös traktorien koeajoradan paikka vaihtuu.

Laajennuksen koko on hyvä panna mittasuhteisiin. Nykyisin Valtran 13,5 hehtaarin tontilla on rakennuksia 55 000 neliötä.

Lisätilalle on tarvetta sekä logistiikan keskittämisen että traktorien monimutkaistumisen takia. Traktoreihin tarvitaan enemmän osia kuin aiemmin. Valtralla yhteen traktoriin käytetään mallin mukaan 2 500–3 500 osaa. Traktorien keskikoko on jatkuvassa kasvussa.

Valtran toimitusjohtajan Jari Rautjärven mukaan yhtiön koko bisnes on itse asiassa logistiikan hallintaa.

– Pitää olla oikeat osat oikeaan aikaan, hän toteaa.

Kuulostaa yksinkertaiselta, mutta käytäntö on monimutkaisempi. Tehtaalle tulee osia 50 rekkakuormaa päivässä.

– Materiaalihallinnan merkitys korostuu. On pakko miettiä asioita uusiksi, Rautjärvi sanoo.

Suolahdessa valmistuu tänä vuonna  9 000–10 000 traktoria. Niistä noin puolet lastataan juniin ja loput viedään Suolahdesta maantiekuljetuksina. Viikossa tehtaalta lähtee viisi junaa, joissa kuljetetaan kerrallaan parikymmentä traktoria.

Valtra ei kerro investoinnin hintaa omistajayhtiönsä, yhdysvaltalaisen maatalouskonejätti Agcon linjauksen takia. Nykyisen valmiiden traktorien kentän paikalle rakennettavasta hallista tulee toistakymmentä metriä korkea, joten ihan halvasta rakentamisesta ei ole kyse.

Investoinnin hinta asettunee 10–15 miljoonan euron luokkaan – oikea summa lienee lähempänä arvion ylärajaa.

Valtra investoi Suolahteen vuosittain useita miljoonia euroja, mutta laajennuksia tehdään harvemmin.

Agco osti Valtran liki 16 vuotta sitten, syksyllä 2003. Yhtiö on investoinut Suomeen paljon. Viime talvena se kertoi yli 100 miljoonan euron investoinnista Nokian Linnavuoren moottoritehtaaseen.

Investointi ei tuo Suolahteen uusia työpaikkoja.

– Työn määrä lisääntyy, mutta samalla toimintoja tehostetaan, Rautjärvi sanoo.

Henkilöstöjohtaja Jari Suurosen mukaan investointi on henkilöstölle hyvä uutinen. Suolahdessa ei ole Agcon ainoa traktoritehdas Euroopassa, vaan konsernilla on tehtaat myös Ranskassa ja Saksassa.

– Investointi on merkki siitä, että asioita on tehty täällä hyvin. Se antaa uskoa tulevaisuuteen, Suuronen sanoo.

Valtra on viime ja tänä vuonna palkannut paljon lisää työntekijöitä. Se työllistää Suolahdessa tällä hetkellä noin 910 omaa ja noin 60 vuokratyöntekijää.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .