Verkkokaupan kasvu jatkui vahvana

Suomalaiset kuluttajat siirsivät viime vuonna ostoksiaan entistä enemmän verkon puolelle. Tuoreen kyselyn perusteella verkkokauppa kasvoi viime vuonna yhdeksän prosenttia. Kolmessa vuodessa verkkokauppa on kasvanut lähes viidenneksen.

Kyselyn mukaan tavaroita ja palveluita ostettiin yhteensä 10,5 miljardilla eurolla. Matkailu edusti ostoista yli kolmannesta. Seuraavaksi suurimmat tuoteryhmät olivat viihde-elektroniikka ja tietotekniikka sekä rahapelit.

Kaupan kasvua vauhdittaa laajentunut tarjonta. Esimerkiksi rautakauppa on kolmessa vuodessa kasvanut 90 prosenttia, kun kotimainen tarjonta on laajentunut.

Arvio kaupan kasvusta perustuu TNS Gallupin kyselyyn, jota varten on haastateltu lähes 13 000 kuluttajaa. Sen ovat teettäneet Kaupan liitto ja Asiakkuusmarkkinointiliitto.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.