Verkkokaupan kasvuloikka lupaa entistä suurempaa pakettivyöryä

Postin mylläys ei hellitä lähivuosina - "Voi olla, että henkilöstömäärä jonkin verran laskee".

Verkkokaupasta on kohkattu jo vuosia, mutta kuluttajan pakettivyörystä on nähty ehkä vasta pieni osa. Suomalaiseen kotitalouteen tupsahtaa noin 10 pakettia vuodessa, kun esimerkiksi Yhdysvalloissa paketteja tulee noin 30.

Suomalaiset alan isot toimijat uskovat pakettibisneksen kasvun jatkuvan vauhdilla lähivuosina. Matkahuollon toimitusjohtajan Jarmo Oksaharjun mukaan erityisesti juuri verkkokaupan pakettien kuljettaminen kasvaa paljon. Hän arvioi, että Matkahuolto kuljettaa tänä vuonna noin 12–13 miljoonaa pakettia, mikä on karkeasti kolmannes Postin määristä. Matkahuolto on myös tuntuvasti kasvattanut henkilöstöään tänä vuonna.

Oksaharju uskoo verkkokaupan kasvavan kaksinumeroisin luvuin lähivuodet.

– Ehkä se mitä toivoisi, että kotimainen kauppa menestyisi vähän paremmin. Kyllä meilläkin tästä kasvusta merkittävä osa tulee ulkomailta, ulkomaisista paketeista. Mitä suomalaiset kuluttajat ovat tilanneet kansainvälisistä verkkokaupoista, se kasvu on merkittävä, Oksaharju sanoo STT:lle.

Silmiinpistävää onkin, että ulkomainen verkkokauppa nappaa erittäin ison siivun Suomenkin markkinasta. Suurilla kansainvälisillä toimijoilla on isot toimitusmäärät, ja yleensä isojen toimitusmäärien hinnat ovat pieniä toimitusmääriä alemmat.

– Se asettaa meille jonkinnäköisen taloudellisen haasteen, jota me kuitenkin pystymme taklaamaan esimerkiksi pakettiautomaattiverkostolla, Postin paketti- ja logistiikkapalveluiden johtaja Jukka Rosenberg sanoo.

Tuhat uutta pakettiautomaattia

Postin toimittamien pakettien määrä Suomessa ja Baltiassa kasvoi tammi-syyskuussa yli 28 miljoonaan pakettiin. Rosenbergin mukaan tänä vuonna pakettitoimituksissa rikotaan kaikki aiemmat ennätykset.

Verkkokaupan lisääntyminen kasvattaa koko jakelumarkkinaa. Ensi vuonna verkkokaupan määräkasvu on Suomessa Rosenbergin mukaan noin 10 prosentin luokkaa. Verkkokaupan myynti kasvaa kuitenkin noin 12 prosenttia eli määrää nopeammin, sillä Rosenbergin mukaan keskiostoksen ja ostoskorin koko kasvavat.

Posti varautuu verkkokaupan myötä lisääntyvään pakettien ja tavaroiden jakeluun avaamalla 1 000 uutta pakettiautomaattia vuoteen 2019 mennessä.

Posti avaa koko automaattiverkoston vuoden loppuun mennessä myös ruuan verkkokaupan jakelukanavaksi.

Ruohonleikkuuta ei enää yksittäisenä palveluna

Tiistaina uudesta strategiastaan kertoneen Postin mukaan sen tavoitteena on saada kasvua paketeista, verkkokaupasta ja logistiikan palveluista. Posti satsaa myös kasvuun kotihoivassa. Sen sijaan runsaasti huomiota saanutta ruohonleikkuuta ei enää yksittäisenä palveluna myydä, mutta kotihoivakäynnillä sekin voidaan edelleen hoitaa.

Rajussa rakennemuutoksessa olevan Postin toimitusjohtajan Heikki Malisen mukaan Posti tekee kaikkensa ollakseen verkkokaupan menestyjä. Kirjepostin alamäki jatkuu vauhdilla lähivuodet, mutta pakettibisnes kasvaa.

Mylläkän keskellä Postissa on istuttu taajaan yt-pöydässä viime vuosina. Voisi ajatella, että puhuri jatkuu myös lähivuosina. Toimitusjohtaja Malisen mukaan on kuitenkin vaikea arvioida, kuinka paljon Postilla on henkilöstöä viiden vuoden päästä. Samalla kun kirjeliiketoiminta vähenee, kasvavaan logistiikkaliiketoimintaan tarvitaan uusia tekijöitä.

– Jos katsotaan koko yhtiötä, voi olla, että henkilöstömäärä jonkin verran laskee, Malinen sanoo.

Posti yrittää vauhdittaa ruuan verkkokauppaa automaateilla

– Rajussa rakennemuutoksessa olleelle Postille paketit ja logistiikka toivat heinä-syyskuussa ensi kertaa enemmän liikevaihtoa kuin perinteiset kirje- ja lehtijakelut.

– Tiistaina uudesta strategiastaan kertoneen Postin mukaan kirjepostin määrän laskiessa kasvua tavoitellaan paketeista, verkkokaupasta ja logistiikan palveluista.

– Verkkokaupan kasvun myötä nykyisten 500 pakettiautomaatin rinnalle Posti avaa tuhat uutta pakettiautomaattia.

– Posti avaa koko automaattiverkoston vuoden loppuun mennessä myös ruuan verkkokaupan jakelukanavaksi. Vanhoihin pakettiautomaatteihin voidaan toimittaa niin tuoreruokaa kuin aterioitakin. Uusiin automaatteihin voi tilata näiden lisäksi kauppakassitoimitukset.

– Luotettavuudesta sapiskaa saanut Posti sanoo, että kirjeet ja lehdet pysyvät tiiviisti toiminnan ytimessä myös jatkossa.

– Posti ryhtyy kehittämään digitaalista seurantaa kirjeille ja muille osoitteellisille lähetyksille.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.