Viihteeseen käytetään maailmalla lähivuosina yhä enemmän rahaa, Suomessa kasvuluvut vaimeampia

Viihteeseen ja mediaan maailmanlaajuisesti käytetty rahamäärä kasvaa lähivuosien aikana keskimäärin 4,3 prosentin vuosivauhtia, ennustaa konsultti- ja tilintarkastusyhtiö PwC. Yhtiön arvion mukaan Suomessa alan vuosikasvu on vajaat kaksi prosenttia vuoteen 2023 mennessä.

–  Suomessa alan kokonaiskasvu on maltillista, mutta segmenttien sisällä on voimakasta vaihtelua. Kasvuennuste pelkästään digitaalisten tuotteiden ja palvelujen liikevaihdolle on 5,7 prosenttia, PwC:n osakas Tuomas Törmänen toteaa tiedotteessa.

Maailmanlaajuisilla markkinoilla rahaa käytetään lähivuosina huomattavasti nykyistä enemmän esimerkiksi virtuaalitodellisuuden tuotteisiin ja elektroniseen urheiluun. Miinusmerkkistä kehitys puolestaan on painettujen sanomalehtien myynnissä.

Perinteisen televisiotoiminnan osalta ennuste on ensimmäistä kertaa negatiivinen. Kuluttajat siirtyvät kasvussa olevien suoratoistopalvelujen pariin. PwC:n mukaan suuntaus näkyy myös Suomessa selvästi, ja lähivuosina ei ole odotettavissa lainkaan kasvua perinteisessä televisiotoiminnassa ja videotallenteissa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Talous

Lentoyhtiö Emirates saattaa vähentää yhteensä jopa 9  000 työpaikkaa koronapandemian takia

Divaritoiminnassa kivijalkaliike säilyy pääpaikkana – Nettikaupalla on tärkeä rooli täydentäjänä, mutta kanta-asiakkaat asioivat liikkeissä

Yhdysvaltain ja Ranskan digiverokiista jatkuu – USA julkisti uusia tullimaksuja 1,3 miljardin dollarin erälle ranskalaistuotteita

Keskolta myönteinen tulosvaroitus koko vuodelle – Kehitys on ollut odotettua myönteisempää rauta- ja päivittäistavarakaupassa

Tapahtumat kuin agenttiromaanista: Wirecardin maan alle painuneella johtajalla yhteyksiä salaisiin palveluihin – levitti tietoja Itävallassa ja Britanniassa

Asuntokaupat palasivat kesäkuussa edellisen vuoden tasolle – "Ostajien ja myyjien luottamus markkinaan on nyt palautunut"

Panimoliiton uudeksi johtajaksi Tuula Loikkanen – edeltäjä lähti ministerin erityisavustajaksi

Keskolta positiivinen tulosvaroitus koko vuodelle – kurssi ampaisi nousuun Helsingin pörssissä

Perinteikäs Ruthin leipomo siirtyy tänään isältä pojalle – Joonas Mäkinen, 31, hyppää jyväskyläläisen perheyrityksen puikkoihin

Fiskarsin uudeksi toimitusjohtajaksi Nathalie Ahlström Fazerilta

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.