Yhdeksän kymmenestä pohjoismaalaisesta tehnyt verkko-ostoksia puolen vuoden sisään

Pohjoismaalaiset ovat tottuneita verkko-ostosten tekijöitä. Yhdeksän kymmenestä pohjoismaalaisesta on tehnyt verkko-ostoksia viimeisen kuuden kuukauden aikana. Tämä käy ilmi maksupalveluyritys Klarnan teettämästä tutkimuksesta, joka esittelee ruotsalaisten, suomalaisten ja norjalaisten kuluttajien ostotapoja ja mieltymyksiä verkkokaupoissa asioidessa.

Suomalaisista verkkoshoppailijoista peräti 90 prosenttia on sitä mieltä, että turvallisuus on heille tärkein kriteeri verkkokauppaa valittaessa, tuotevalikoiman ollessa toiseksi tärkein.

Tärkeimmät verkkokauppojen edut suomalaisten kuluttajien mukaan ovat ostosten tekeminen itselle sopivana ajankohtana (68 prosenttia), halvemmat hinnat (51 prosenttia) ja suurempi ja parempi valikoima (47 prosenttia).

Verkkopankkimaksu on suomalaiselle suosituin maksutapa verkossa, laskun ollessa seuraavaksi suosituin maksutapa.

Tutkimuksen mukaan kaikissa Pohjoismaissa vahva yhteinen piirre oli älypuhelimen käytön suosio verkko-ostoksilla. Joka viides pohjoismainen verkko-ostoksia tehnyt kuluttaja on tehnyt verkkokauppaostoksia puhelimella, ja etenkin 18–45-vuotiaat käyttävät puhelintaan ostosten tekemiseen huomattavasti useammin kuin vanhemmat ikäryhmät.

Kyselytutkimuksen teki tutkimusyritys GfK NORM keväällä 2018. Verkkokyselyyn vastasi yhteensä 3140 18–75-vuotiasta vastaajaa Suomesta, Ruotsista ja Norjasta. Vastaajia Suomesta oli 1038 kappaletta.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .