Musiikin bisnesmies: Tänne suomalaista musiikkia kannattaisi viedä

Kun Eppu Normaali aloitti keikkailut 1970-luvulla, bändin talousasioiden hoito annettiin ensin Pantse Syrjän hoitoon, mutta pian kirjanpito levisi käsiin. Esimerkiksi bändipalkkiot maksettiin tuolloin käteisellä, ja bändin jäsenillä oli tapana ottaa förskottia yhteisestä kassasta ja merkitä otot yhteiseen ”kottivihkoon”. Pian bändin talousasioiden hoito annettiinkin bändin rumpalin ja Pantse ja Martti Syrjän serkun Aku Syrjän vastuulle.

Nykyisin yritys nimeltä Eppu Normaali Oy yhdessä tytäryhtiö Aku’s Factory Ltd:n kanssa pyörittää 5,5 miljoonan euron liikevaihtoa. 

Toimitusjohtaja ja hallituksen puheenjohtaja Aku Syrjä kertoi maanantaina yritystarinaansa Rantasipi Laajavuoressa LähiTapiolan ja Keski-Suomen Yrittäjän Iltakoulussa.

Eppu Normaali yritti rekisteröityä osakeyhtiöiksi ensimmäisen kerran vuonna 1985. Aku Syrjä lähestyi asian tiimoilta verottajaa.

– Vastattiin, että voitte te osakeyhtiön perustaa, mutta me kaadetaan se. Heillä oli niin huonoja kokemuksia artistiyhtiöistä. Perusteltiin, ettei bänditoiminta sisällä liiketaloudellista riskiä. Meillä oli kuitenkin tuolloin 150 keikkaa vuodessa ja levytykset päälle, ja henkilöstön palkat ja muut kulut katettiin pääsylipputuloilla, joiden määrää ei etukäteen voinut tietää.

Sitten 1990-luvun laman aikaan verottajankin näkemys muuttui, ja Eppu Normaalista tuli osakeyhtiö. Yritys alkoi kasvaa, kun keikkakalustoa ryhdyttiin vuokraamaan, ensin Yölle ja Popedalle.

 

1990-luvun lopulla Syrjä ja kumppanit tekivät päätöksen av-toiminnan laajentamisesta. Siinä vaiheessa syntyi ajatus yritysverkostosta. Nykyisin verkostoon kuuluu 15 yritystä, joissa on 45 vakituista työntekijää ja useita kymmeniä freelancereita. Omistajina ovat Eppu Normaali -bändin jäsenet Aku, Pantse ja Martti Syrjä, Juha Torvinen ja Reijo Hammar.

Yritysverkosto myy muun muassa konsertti-, kiertue- ja tv-tuotantoja sekä festivaaleja sekä vuokraa omia tiloja.

Aku Syrjä kertoo, että yrityksen osuus kotimaisesta kesäfestivaalituotannosta on nykyisellään jo niin suuri, ettei sitä voi enää lisätä. Kasvua yritys hakee ulkomailta. Akun tehtaalta keikkaa on järjestetty muun muassa Tallinnaan, Floridaan ja Venäjälle. Myös Tampereen Tohlopin media-alan osaamiskeskittymä Mediapoliksen suunnitelmissa Akun tehdas on mukana.

– Vientimarkkinoilla Venäjällä on suurimmat potentiaalit. Saksa sen sijaan on kilpailtu alue. Mutta jos suomalainen bändi ostaisi kiertueensa teknisen tuotannon Suomesta, siinä olisi vientipotentiaalia, jota ei ole vielä meillä ymmärretty. Esimerkiksi Nightwishin yhden keikan teknisen tuotannon arvo on 30 000 euroa, Aku Syrjä ottaa esimerkin.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.