Beautiful Katamari

Vähintäänkin vinksahtanut peli-idea on pistää pelaaja pyörittämään lilliputtimaislla hahmolla liimamaista palloa, joka kasvaa kaikesta siihen tarttuvasta sälästä. Vielä vinksahtaneempaa on, että idea toimii, viihdyttää ja nappaa pelaajan mukaansa kuin pelissä liikutettava Katamari-pallo.

Katamarin idea on vähintään eksoottinen, kun kyse on aikarajan sisällä saada pallo kasvamaan riittävän kokoiseksi kaikesta kentässä lojuvasta irtonaisesta tavarasta. Kasvatettavaa palloa työnnetään kentässä eteenpäin molempien ohjaintattien voimin ja pallon kasvaessa sen massa mahdollistaa yhä suurempien tavaroiden liimaamisen matkaan mukaan. Yksinkertaisen helppoa, mutta vaarallisen viehättävää. Aikarajan lopussa pallon koko tarkistetaan ja mittojen täyttyessä siirrytään eteenpäin.

Pelimaailma on teeman ja sadunomaisen taustatarinansa mukaisesti värikäs, outo ja yllätyksiä täynnä. Grafiikka on lastenpelimäisen yksinkertaistettua, mutta toimivaa sekä ennen kaikkea mukavan sujuvasti pyörivää. Peliä tahdittaa pääosin japanilaista tuotantoa oleva ja tyyliltään laidasta laitaan vaihteleva musiikki, joka toimii nätisti kokonaisuuden lisänä.

Moninpeliä tarjotaan yhteistyömuodossa kahdelle ja kilpailuna Liven kautta enintään neljälle pelaajalle.

Katamari-sarja ottaa ensiaskeleensa Xboxille, sillä aiemmat osat sarjasta on julkaistu vain Playstation 2:lle ja PSP:lle. Toiveissa on, että hieman lyhyeksi jäävä ensikosketus ei jäisi viimeiseksi. Hyvin toteutettuja ja hauskoja älypelejä, kun ei liiemmälti ole pelijulkaisuissa viime aikoina näkynyt. Katamarille voikin antaa vähintään yhden lisäsulan hattuun siitä, että tarjolla on vaihteeksi jotain muuta kuin peliteollisuuden kultakaivokseksi muotoutunutta räiskintää.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.