Blogi: Oluen laimentaminen johtaisi ruokakauppojen hylkäämiseen

Jyväskyläläinen panimotulokas Hiisi on päässyt ääneen JaskanKaljat-blogissa, jonka 31. lokakuuta julkaistussa päivityksessä keskustellaan niin sanottujen maitokauppaoluiden laimentamisesta, keskiolutvahvuudesta 4,7 % ruotsalaiseen mellan-olutvahvuuteen 3,5 %.

Panimoalaa ja oluen ystäviä kiukuttaa viis veisaaminen juomakulttuurista ja makunäkökohdista, keskustelun keskittyessä lähes yksinomaan alkoholin kulutuksen kansanterveydellisiin vaikutuksiin.

Hiisi-panimon osaomistaja ja oluentekijä Tatu Hiitola varoittaakin JaskanKaljat-blogin vierasäänenä, että alkoholipitoisuuteen kajoaminen saattaa pahimmillaan johtaa oluttarjonnan romahtamiseen ruokakaupoissa.

– Käytännössä joutuisimme lähes täysin hylkäämään päivittäistavarakaupan myyntikanavana ja keskittymään riskialttiimpiin (ja tässä skenaariossa vielä nykyistä kilpaillumpiin) ravintolapuolen markkinoihin, koska pienestä tuotantokapasiteetistamme johtuen emme voi realistisesti luottaa myöskään Alkoon jakelukanavana, Hiitola linjaa blogissa.

Kato ruokakauppojen oluthyllyillä ei koskisi vain kotimaisia pienpanimoita, vaan myös iso osa ulkomaisista tuontinimikkeistä häviäisi valikoimista. Samaisessa blogikirjoituksessa juomien maahantuoja Diamond Beveragesin toimitusjohtaja Walter Himanen vahvistaa asian.

– Meidän ylivoimaisesti suurimmat nimikkeet tippuisivat tämän myötä pois.

Näitä ovat muun muassa Litovelin ja Warsteinerin oluet sekä Black Ratin ja Thatchersin siiderit.

JaskanKaljat on joensuulaisen oluennautiskelija Jaakko Matikaisen blogi.

Lue lisää aiheesta suoraan blogista.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .