Feist

Bits & Beasts

Sveitsiläiset Adrian Stutz ja Florian Faller debytoivat kaksiulotteisella toimintaseikkailulla Feist, jonka kauniit varjokuvat ja tunnelmalliset taustavärit osoittavat näkemystä. Valitettavasti kokonaisuus kaipaisi kuitenkin huolitellumpaa ja monipuolisempaa pelattavuutta.

Pelissä ohjataan epämääräistä karvapallohahmoa, jolla selviydytään vaarallisessa metsässä. Tarina etenee sanattomasti, lähinnä visuaalisten vihjeiden ja tunnelmoivan musiikin kautta.

Tasohyppelystä ja ongelmanratkonnasta koostuva pelattavuus tekee mieluisan ensivaikutelman. Pomppinen tuntuu luontevalta, ansoitettu reitti pitää jännityksen yllä ja viholliskohtaamiset vaativat luovaa ajattelua. Satumetsän määrittämättömyys saa puolestaan mielikuvituksen laukkaamaan, mistä voi ammentaa kokemukseen uutta ulottuvuutta.

Pelaajan mieli kuitenkin muuttuu pelin aikana. Esimerkiksi kenttäsuunnitteluun kaipaisi kekseliäämpää otetta, toistoa voisi karsia ja haastetta tasoittaa. Paikoin eteneminen on ailahtelevasta vaikeustasosta johtuen enemmän tuurista kuin taidosta kiinni, mikä rikkoo pelirytmin ja tuntuu epäreilulta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.