Fitness-urheilija Henna Peltonen antaa kenties tärkeimmän vinkin kuntoiluun: "Siitä on tullut asia, josta en tingi"

Tämän artikkelin, joka on sarjassaan viimeinen, aiheena on muun muassa kuntoilijan kannalta elintärkeä lepo, eli se, mistä suurin osa kiireessä tinkii.

Levon merkitys selvisi minulle kunnolla vasta kun aloitin bikini fitnessissä kisaamisen. Levon tärkeydestä kyllä puhutaan paljon, mutta kuuluin itsekin niihin, jotka kiireessä tinkivät juuri yöunista. Levon laiminlyönti on kostautunut minulle loukkaantumisina salilla sekä tuonut kisadieettiin omat haasteensa.

Kun lopulta opin ymmärtämään levon merkityksen, siitä on tullut asia, josta en tingi. Se on myös asia, josta mielelläni ”paasaan” muille.

Lepo on se, joka heijastuu ihan kaikkeen. Hyvin levänneenä jaksat paremmin työt, opiskelut, treenit, hektisen lapsiarjen – arjen ylipäätään. Jos laiminlyöt lepoa, arjesta tulee haastavampaa. Työt tai opiskelu saattaa kärsiä, parisuhde tai arki lasten kanssa voi tuntua haastavammalta, treeneissä loukkaantumisriski kasvaa ja suorituskyky heikkenee. Tulee jopa houkutus jättää treenit kokonaan väliin.

Moni on varmasti myös huomannut, että napostelun tarve väsyneenä lisääntyy. Ja väsyneenä mieli on vaikea pitää positiivisena.

Pelkkä yöunien laiminlyönti vaikuttaa niin moneen asiaan, että voit ajautua nopeastikin noidankehään: laiminlyöt yöunien lisäksi myös liikuntaa ja ravinnon, mikä vain lisää väsymystä entisestään ja arki tuntuu entistä haasteellisemmalta. Väsyneenä myös vastustuskykysi heikkenee ja olet alttiimpi sairastelulle.

Välttääksesi tämän noidankehän, kiinnitä siis aivan ensimmäiseksi huomiota riittävään unen määrään. Aseta itsellesi nukkumaanmenoaika, josta pidät kiinni. Rauhoita ilta hyvissä ajoin ja varmista, että olet sängyssä silloin kun pitää. Vältä älylaitteiden käyttöä sängyssä. Jos aamulla väsyttää, aikaista nukkumaanmenoa vielä entisestään.

Hyvin levänneenä voit myös henkisesti hyvin ja henkinen hyvinvointi on vähintäänkin yhtä tärkeää kuin fyysinen hyvinvointi. Positiivisella mielellä on suuri vaikutus kehoomme. Keho kuulee, mitä mieli sille syöttää, joten puhu itsellesi kauniisti ja usko omaan tekemiseen.

Jos olet asettanut itsellesi tavoitteen ja sorrut herkuttelemaan, sääntö numero yksi on: älä rankaise itseäsi. Kehu mieluimmin itseäsi siitä, kuinka pitkälle olet päässyt. Olet päättänyt antaa itsellesi kokonaisvaltaista hyvinvointia, joten kiitä itseäsi siitä. Jos lipsahdat ja vedät sokeriähkyt, niin ajattele se niin, että nyt kun on kerran tankattu, jaksaa treenata entistä kovemmin. Jatkat siitä, mihin ennen lipsumistasi jäit.

Voit miettiä, olitko nukkunut kenties huonosti, oliko ateriaväli venynyt liian pitkäksi vai mikä johti lipsumiseen. Ensi kerralla ehkä osaat ennakoida nälän paremmin.

Paras ja varmin keino onnistua tavoitteissasi on edetä askel kerrallaan ja pitää mieli positiivisena. Kun teet pieniä muutoksia pikkuhiljaa, lisäät liikuntaa pieniä määriä kerralla etkä uusi koko ruokavaliota heti kerralla, totut uuteen elämäntapaan paremmin. Samalla koet onnistumisen hetkiä, jotka puolestaan motivoi ja kannustaa sinua jatkamaan.

Ole itsellesi armollinen ja anna itsellesi aikaa. Näin saat varmimmin itsellesi pysyvän elämäntavan ja sitä kautta pysyviä tuloksia.

Ja loppuun vinkki! Joskus esimerkiksi pari palaa suklaata kahvin kanssa voi olla parempi kuin se, että kiellät itseltäsi suklaan kokonaan ja lopulta sorrut kokonaiseen levyyn vain koska kielsit sen itseltäsi. Elämä on matka, josta pitää nauttia. Älä siis ole itsellesi liian ankara.

Jokainen saavutus alkaa päätöksestä yrittää. Kun uskot unelmiisi, alat kasvaa niitä kohti. Suurin rajoite elämässämme on oma mielemme. Muista siis aina: jos tahdot niin pystyt!

Kirjoittaja on menestynyt fitnessurheilija, ryhmäliikuntaohjaaja, malli ja missiemo. Sarja päättyy.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .