Fitness-urheilija Henna Peltosen kuntovinkit: "Tavoitekuva jääkaapin ovessa muistuttaa heikkoina hetkinä matkasta bikinikuntoon"

Esittelen Keskisuomalaisen lukijoille kevään aikana ajatuksia siitä, miten voi pitää itsestään parempaa huolta. Keskiössä ovat nyt muun muassa liikunta, ruoka ja juoma sekä motivaatio.

Tärkeää on tehdä päätös onnistumisesta. Tällöin ei pidä asettaa itselleen liian suuria tavoitteita kerralla. Lisää liikuntaa ja siisti ruokavaliotasi pikkuhiljaa.

Kerro tavoitteistasi muille. Läheiset kannustavat sinua heikkoina hetkinä. Aseta esimerkiksi jääkaapin oveen valokuva kunnosta, jota tavoittelet tai mikä sinua motivoi. Aina kun tekee mieli repsahtaa, katso kuvaa.

Ota kehityskuvia. Vaikka aluksi ei tee mieli kuvata kroppaa bikineissä, matkan varrella juuri nuo kuvat kertovat, kuinka paljon olet kehittynyt. Kuvien avulla pystyt heikkoina hetkinä seuraamaan kuinka paljon tuloksia on tullut, ja ne motivoivat jatkamaan.

Lue artikkeleita tai katso tv-ohjelmia, joissa tehdään elämäntapamuutoksia ja onnistutaan.

Voit myös hankkia personal trainerin, joka opastaa sinua ja toimii tukenasi ja motivoijana.

Ruoka on tärkeä asia.

Älä venytä ruokailujen väliä niin, että nälkä pääsee kasvamaan ylitsepääsemättömäksi. Silloin on riski, että nälkä saa sinusta yliotteen ja repsahduksen vaara on suurin.

Suunnittele ja valmista seuraavan päivän ruoat valmiiksi ja nappaa valmiit eväsrasiat tai välipala aina kotoa lähtiessäsi mukaan, näin vältät ruoka-aikojen venymisen ja lipsumiset. Syö joka aterialla proteiinia, ja minimoi hiilarit. Proteiini pitää näläntunteen kauemmin poissa.

Pidä aina täytetty vesipullo mukanasi ja juo paljon. Vesi kiihdyttää aineenvaihduntaasi, puhdistaa kehoa sekä myös täyttää ja vie pikkunälän tunnetta pois. Veteen saat makua lisäämällä siihen esimerkiksi sitruunan- tai kurkunviipaleita tai marjoja.

Jos olet oppinut palkitsemaan itsesi herkuilla, opettele tavasta pois ja palkitse itsesi esimerkiksi hemmottelulla. Hieronta tai kasvohoito on paljon parempi palkinto kuin hetken sokeriähky. Makeanhimon yllättäessä keksi tekemistä; siivoa, ulkoile, soita kaverille, puuhastele. Näin unohdat makeanhimon.

Kuntosalille ei mennä esittelemään uusia vaatteita vaan sinne mennään treenaamaan.

Muista kokeilla rohkeasti uusia lajeja. Käy myös uusilla ryhmäliikuntatunneilla, voit löytää niistä yllättäviä suosikkeja.

Kulje matka yhdessä jonkun kanssa. Fitness-urheilijatkin pitävät tiimipäiviä ja yhteisiä treenipäiviä, jotka motivoivat pitkäksi aikaa. On kiva vaihtaa ajatuksia jonkun kanssa, jolla on samat tavoitteet.

Muista, että kehomme kuulee kaiken, minkä mieli sille ruokkii. Usko itseesi ja ole vahvempi kuin tekosyysi.

Kirjoittaja on menestynyt fitness-urheilija, ryhmäliikuntaohjaaja, malli ja missiemo.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko 1 kk / 6 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .