Henna Peltosen treenivinkit, osa 2: "Voit aloittaa vaikka puolen tunnin kävelylenkillä viikossa"

Ensimmäisessä artikkelissa keräsin motivaatiovinkkejä, joista on apua jos motivaatio hyvinvointiin on hiipunut.

Tässä artikkelissa käydään läpi kuinka päätös liikkua ja syödä oikein syntyy ja kuinka tehdä siitä elämäntapa.

Liikunta ja oikea ruokavalio lisää kokonaisvaltaista hyvinvointia ja hyvinvointisi heijastuu kaikkeen ympärilläsi. Ruokavalio sekä liikunta vaikuttavat vireystasoosi ja sitä kautta työhön, ihmissuhteisiin, perheeseen, harrastuksiin.

Sinun sekä ympärilläsi olevien elämänlaatu paranee, kun pidät huolta itsestäsi. Aloita siis tekemällä päätös. Päätös liikkua, syödä terveellisemmin ja ennenkaikkea voida paremmin.

Jos muutat kerralla koko ruokavaliosi ja asetat itsellesi liian kovat treenitavoitteet, todennäköisesti palaat lähtöruutuun hyvin nopeasti. Siksi painotan kaikkia aina ensin pieniin, mutta ennenkaikkea pysyviin muutoksiin. Etene pienin askelin ja karsi joka viikko epäterveellisiä asioita pois ja tutustu uusiin terveellisiin vaihtoehtoihin, joita lisäät elämääsi pysyvästi.

Jos liikunta on jäänyt syystä tai toisesta kokonaan, voit aloittaa esimerkiksi yhdellä puolen tunnin kävelylenkillä, kuntosalikäynnillä tai ryhmäliikuntatunnilla viikossa.

Kun pääset alkuun, lisää pikkuhiljaa lenkkien pituutta ja treenikertoja viikossa. Jos aloitat nollasta heti viidellä treenillä viikossa, saat itsesi vain kipeäksi ja turhaudut kun liikunnasta tulee pelkkä suoritus. Näin lyöt helposti hanskat tiskiin. Liikunnan pitää olla ilo.

 

Aloittamalla kevyesti totutetaan kroppa sekä mieli taas liikkumaan, ja nostetaan niitä treenimääriä pikkuhiljaa tavoitteena, että liikunnasta tulee nautinto sekä säännöllinen elämäntapa. Jos on vaikea päästä yksin alkuun, hyvä investointi on hankkia personal trainer.

Paras ja toimivin tapa on merkata treenit kalenteriin etukäteen! Näin vältyt huijaamasta itseäsi sekä muita, ettet muka ehdi liikkua. Kiire on yleisin ja myös surkein tekosyy mitä kuulee. Jo puolen tunnin treenikin päivässä riittää.

Älä syö vähemmän vaan syö viisaammin. Ja pidä kiinni ateriaväleistä.

Varmista, että syöt ravitsevan aamiaisen, lounaan, välipalan, päivällisen sekä iltapalan. Kun syö viisi vähäenergistä ateriaa päivässä, välttyy napostelulta eikä nälkä pääse kasvamaan sietämättömäksi. Tällöin teet viisaita valintoja etkä ahmi suuhusi mitä eteesi satut saamaan.

Hae tietoa. On oikeasti hyödyllistä ja tärkeää ymmärtää, kuinka keho toimii ja miksi ihminen tarvitsee proteiineja, hiilihydraatteja sekä hyviä rasvoja kun taas lisäaineita, sokereita ja transrasvoja tulisi välttää. Moni syö huonosti tietämättömyyttään.

Kirjoittaja on menestynyt fitnessurheilija, ryhmäliikuntaohjaaja, malli ja missiemo.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .