Henna Peltosen vinkeä kuntovinkki: tee liikuntatreffit!

Viimeksi painotin suunnitelmallisuutta ruokavalion sekä ateriarytmien kanssa. Toinen perusasia painonhallinnassa on liikunnan lisääminen, joka myös vaatii etenkin kiireisessä elämäntilanteessa suunnitelmallisuutta.

Suunnittele etukäteen miten, missä ja milloin liikut. Kun suunnittelet treenisi etukäteen ja merkitset ne kalenteriin, liikunta ei jää kiireisinäkään päivinä väliin. Jos viikko näyttää kiireiseltä, laita herätyskello tuntia aiemmin soimaan ja käy aamulenkillä. Tai jos ehdit salilla tehdä vain puolen tunnin treenin, suunnittele kuinka tehokkaasti voit käyttää sen puoli tuntia.

Katso liikuntakeskuksesi lukujärjestyksestä ajoissa seuraavien viikkojen ryhmäliikuntatunnit, jotka sopivat sinun aikatauluihisi ja merkitse ne kalenteriin.

Myös oman personal trainerin hankkiminen kannattaa, varsinkin jos kuntosalilaitteet on vieraita. PT suunnittelee sivulle oikeanlaisen treeniohjelman, näyttää oikeat tekniikat ja liikeradat sekä tsemppaa ja motivoi.

Kokemuksesta voin kertoa, että on ihan eri treenata oman valmentajan kanssa kuin yksin.

Jos kuntosalille meno ei houkuta tai ole mahdollista, internet on pullollaan loistavia treeniliikkeitä kotitreeniin. Oman kehon painoa apuna käyttäen saa monipuolisen sekä tehokkaan treenin milloin ja missä vain.

Liikunta voi olla myös hauskaa ajanvietettä ystävien kanssa. Ystävien kanssa voi järjestää esimerkiksi liikuntatreffejä.

Sopikaa treffit lenkkipolulle tai portaisiin, tai kokoa porukka, jonka kanssa teette tunnin kuntopiirin. Keksitte 6–8 pistettä, jossa on jokaiselle eri lihasryhmälle oma suoritteensa.

Yhdessä pisteessä voi olla askelkyykkyjä (pakarat ja reidet), toisessa lankkuliike (vatsat), kolmannessa juoksua (hiit). Jokaisella pisteellä tehdään liikettä minuutti, minkä jälkeen puolen minuutin tauko ja vaihto seuraavaan pisteeseen. Koko kierroksen jälkeen minuutin tauko.

Tunnin kuntopiirillä saa tehokkaan treenin. Tämä on myös mainio tapa yhdistää ulkoilu sekä yhdessäolo ystävien tai perheen kanssa tai vaikka toteuttaa yksin jossain upealla harjulla kauniina kesäpäivänä.

Suunnittele myös kuinka voit lisätä viikko ohjelmaasi hyötyliikuntaa. Voitko ehkä kulkea joitakin matkoja auton sijaan kävellen tai pyörällä? Voitko jäädä bussista jo ennen omaa pysäkkiäsi pois?

Vain liikkumalla saat vartalosta vahvan ja kiinteän. Koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa liikuntaa ja liikunta on paras tapa lisätä hyvinvointia, sillä liikunnalla on lukuisia terveyshyötyjä.

Muista, että liikunta ei ole rangaistus. Ensi kerralla, kun tulee olo, että on pakko lähteä liikkumaan, ajattele mielummin, että sinä saat liikkua.

Kirjoittaja on menestynyt fitnessurheilija, ryhmäliikuntaohjaaja, malli ja missiemo. Sarjaa on jäljellä yksi kirjoitus.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .