Juha Kankkunen nähdään Harjun ek:lla ensi kesänä – Nelinkertainen rallin maailmanmestari juhlii 60 ikävuottaan Keniassa

Juha Kankkunen viettää parhaillaan 60-vuotissynttäreitään Keniassa. Afrikka ei valikoitunut merkkipäivän kunniaksi sattumalta, sillä Kankkusella on erityinen side Afrikkaan. Hän voitti sekä Safari-rallin että Norsunluurannikon rallin MM-sarjassa vuonna 1985.

– Safarin voitto 1985 on aina ja ikuisesti mielessä. Voitin sen kisan ensimmäisellä yrittämällä ja vielä Norsunluurannikon samana vuonna, Kankkunen muistelee.

Kankkunen starttasi Safari-ralliin 12 kertaa. Hän voitti rallin 1985, 1991 ja 1993.

– Jotenkin se oli käypänen kilpailu minulle. Australia oli toinen ralli mistä tykkäsin ja menestyinkin siellä, neljä voittoa Australiasta hakenut Kankkunen sanoo.

Kankkunen on ajanut 162 MM-rallia ja voittanut niistä 23. Ek-voittoja Kankkusella on 700.

– Mä olen antanut kymmenen voittoa poiskin, joten vaikea näitä on verrata. Ja meidän aikana ralleja ajettiin paljon vähemmän, 7–8 kaudessa, kun nyt ajetaan 14 vuodessa, Kankkunen sanoo.

Kankkunen viittaa ”meidän ajalla” 1980- ja 1990-lukuihin. Laukaalainen otti MM-voittonsa vuosina 1985–99 ja valloitti kuljettajien maailmanmestaruuden 1986, 1987, 1991 ja 1993. Hän on edelleen ainoa kuljettaja, joka on pystynyt voittamaan maailmanmestaruuden kolmella eri automerkillä.

– Saa nähdä, mihin Sebastien Ogier tänä vuonna pystyy. Hän saa kyllä kovan vastuksen Thierry Neuvillesta ja Ott Tänakista, Kankkunen sanoo.

Tallia täksi kaudeksi vaihtanut Ogier on voittanut kuusi MM-titteliä kahdella eri automerkillä, joten hän voi yltää samaan kuin Kankkunen.

– Mutta B-ryhmän maailmanmestaruutta hänellä ei ole.

Kankkunen seuraa rallin MM-sarjaa aktiivisesti.

– Nämä uudet autot ovat kyllä hienoja ajaa. Ne ovat tehokkaita ja niissä on hyvät jousitukset. Mutta niin ovat tehty samaan muottiin, että jos säädöt ovat vähänkään pielessä, niin ei niillä mitenkään pärjää.

Kankkunen itse tuli tunnetuksi kuljettajana, joka pärjäsi vikurillakin autolla.

– Tein aina parhaani minkä sain autosta irti. Silloinhan renkaillakin pelattiin enemmän.

Kankkunen on nykyisistä WRC-autoista ajanut muun muassa Tommi Mäkisen rallitallin Toyota Yarista.

– Kyyditsin lehdistöä yhden päivän Tommin autolla. Tänä vuonna ajan Yarista nolla-autona Harjun erikoiskokeella, Kankkunen kertoo Jyväskylän MM-rallin pestistä.

Marcus Grönholm, 51, osallistui Mäkisen Toyotalla Ruotsin ralliin helmikuussa. Grönholmin tavoitteena oli pärjätä paremmin kuin Kankkunen vuonna 2010 Jyväskylän MM-rallissa, kun laukaalainen ajoi oman 50-vuotisjuhlarallinsa. Grönholm ei kuitenkaan ajanut Kankkusen kahdeksatta sijaa paremmin, vaan keskeytti ulosajoon.

– Eihän siitä Marcuksen ajosta tullut yhtään mitään. Se mun kahdeksas sija tuntuu oikeastaan aika hyvältä suoritukselta, Juha Kankkunen sanoo.

Kankkunen sai Mäkisen, Grönholmin ja muiden maailmanmestarien tavoin kutsun Kansainvälisen autoliiton FIA:n ralligaalaan 30. tammikuuta. Gaalassa julkistettiin rallin kunniagalleria.

– Olisi ollut kiva käydä morjestamassa mun entistä tallipäällikköä Jean Todtia, mutta enhän minä sinne päässyt mitenkään täältä Kuusamosta.

Kankkunen on järjestänyt vuosikausia ajokouluja Volkswagenin, Audin, Porschen ja Bentleyn asiakkaille Kuusamossa.

– Nykyisin teen radat, ajan kyydityksiä ja teen lumitöitä. Tämä on mukavaa hommaa eläkeläiselle.

Kankkusen helmi- ja maaliskuu menivät Kuusamossa. Hänellä on edelleen asunto Monacossa ja paljon hän viettää aikaa myös kotitilallaan Laukaan Mannilassa.

– Mihinkäs sitä kotoa lähtisi. Olen Laukaassa syntynyt, siellä on mun kaverit ja kotiseudulle on aina kiva tulla, Juha Kankkunen sanoo.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .