Jyväskylässä hyvää ja huonoa pyöräilyn kannalta

Jyväskylän voi sanoa olleen pyöräilykaupunki jo pitkään. Täällä on myös vankka tietämys pyörien korjailuun ja rakenteluun.

Marko Joska on tehnyt itselleen jo neljä polkupyörää. Hän kertoo ajavansa polkupyörällä kesäisin kruisailumielessä. Jyväskylä on hänen mielestään melko hyvä pyöräilykaupunki, mutta ei kuitenkaan Amsterdamin ja muiden legendaaristen fillarikaupunkien veroinen.

Joska on mielissään siitä, että Jyväskylässä näkyy niin paljon muidenkin tekemiä kruisailupyöriä.

–Hienoa nähdä, että ihmiset kulkevat vaikka työmatkansa polkupyörillä. Se on ekologistakin, ja polkupyörät ovat aina kevään merkki.

Arkkitehti Sakari Holma suunnittelee ja rakentaa erilaisia nojapyöriä. Näitä on syntynyt jo yli 20 kappaletta. Holman mielestä Jyväskylässä on pyöräilykaupunkina hyvää ja huonoa. Hän harmittelee esimerkiksi risteysalueiden alikulkutunneleita, jotka ovat tiukkoine käännöksineen ja ylämäkineen hankalia ja vaarallisia pyöräilijöille.

–Toivoisin, että uusia liikenneväyliä kaavailtaessa autotiet suunniteltaisiin kulkemaan eritasoristeysalueilla alta ja pyörätiet päältä. Silloin saataisiin meluhaitatkin pienemmiksi. Jyvässeudulla on paljon mäkiä ja pyöräteiden alikulkutunnelit tekevät vielä lisää raskaita ylämäkiä pyöräilijoille.

Lue lisää aiheesta torstain 16.5. Keskisuomalaisesta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.