Kisakatsomot ovat tulleet myös elektroniseen urheiluun

Jyväskylän eSports-seura järjestää Ilokivessä pääsymaksuttomia tapahtumia alkavana syksynä.

Penkkiurheilukulttuurissa kisakatsomot ovat olleet aina kiinteä osa kokonaisvaltaista fanielämystä. Kuluvalla vuosikymmenellä elektroninen urheilu on kasvattanut katsojakuntaansa merkittävästi ympäri maailman, ja saanut lempipelejään seuraavat fanit kokoontumaan yhteen.

Jyväskylässä päästiin maistamaan tällaista kokemusta elokuun lopussa, kun Jyväskylän eSports-seura, tuttavallisemmin JeSSe ry, järjesti supersuositun Dota 2 -tietokonepelin maailmanmestaruusturnauksen finaalikatsomon yhteistyössä anniskeluravintola Ilokiven kanssa. Yksi yhdistyksen perustajajäsenistä ja sen nykyinen varapuheenjohtaja Timo Tarvainen, 31, on tuttu kasvo Suomen elektronisen urheilun kentällä.

– Pelasin viime vuosikymmenellä Unreal Tournament 2004 -peliä hyvin kilpailullisesti, mutta sittemmin päätin jättäytyä enemmän taka-alalle ja toimia järjestävänä tahona. Sillä tiellä on tullut pysyttyä.

Yli 18-vuotiaille tarkoitetussa Ilokiven kisakatsomossa oli Tarvaisen mukaan parhaimmillaan noin 70 henkeä seuraamassa finaalimittelöä. Varapuheenjohtaja on määrään tyytyväinen.

– Levitetty katsomo ja baarin edustalla olevat pöydät olivat täynnä, ja ihmiset viihtyivät matsin sekä järjestämämme oheistoiminnan parissa. Pidimme turnauksen pelistä erittäin sadistisen, nippelitietoa vaativan pubivisan, sekä toimme paikalle kaksi tietokonetta, joilla pääsi testaamaan taitojaan toista pelaajaa vastaan.

Dota 2 -pelin finaalia seurattiin ylivoimaisesti eniten netissä pelin virallisen suoratoistokanavan kautta Twitch-palvelussa, jota pystyi katsomaan ilmaiseksi vaikka omalla tietokoneella tai kännykällään. Katsojia oli parhaimmillaan samanaikaisesti ympäri maailman lähes 15 miljoonaa. Sama lähetys pyöri myös Ilokivessä, mutta isolta kankaalta.

– Oli upea huomata, miten peli yhdisti paikalle tulleita ihmisiä. Jotkut tiesivät pelistä selvästi enemmän ja osasivat selventää nopeatempoisia käänteitä ja pelaajien taidonnäytteitä kanssakatsojilleen.

– Iso osa yhteisöllistä ja jännittynyttä tunnelmaa oli varmasti myös se, että finaalissa pelasi kaksi suomalaista, Jesse ”JerAx” Vainikka ja Topias ”Topson” Taavitsainen. Vastoin kaikkia ennakko-odotuksia jätkien joukkue voitti, ja tunnelma oli niin lähetyksessä kuin meilläkin aivan katossa.

Katsojamäärät ovat turnauksissa suuria, mutta isoin haaste elektronisen urheilun kisakatsomoissa on Tarvaisen mukaan kohderyhmän aktivoiminen.

– On todella helppoa jäädä kotiin, napata kylmä juoma jääkaapista ja katsoa turnausta itsekseen tai kavereiden kanssa reaaliaikaisen ääniyhteyden välityksellä jutellessa. Viralliset suoratoistokanavat ovat ilmaisia, joten meidän kisakatsomonkin on oltava ilmainen.

Aidon kisakatsomon tunnelman voittanutta ei Tarvaisen mielestä kuitenkaan ole.

– Ei ole mikään ihme, että kisakatsomot ovat yhteisöllisyydellään iso osa minkä tahansa lajin fanikulttuuria. Me ensimmäisen sukupolven pelaajat aletaan olla pikkuhiljaa isiä ja äitejä, joten aika näyttää, mihin suuntaan tietokonepelien fanikulttuuri siirtyy. Kehitys näyttää minun mielestäni tällä hetkellä oikein hyvältä.

Tämän vuoden puolella luvassa on vielä kolme isoa turnausta, jotka JeSSe ry aikoo näyttää Ilokivessä. Syyskuussa pelataan Counter-Strike: Global Offensiven Major -finaalit ja marraskuussa vuoron saavat League of Legendsin Worlds-turnaus sekä massiivinen Blizzcon, joka yhdistää alleen lukuisia pelinimikkeitä.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko joka päivä 15 eur. / 3 kk kestotilauksena

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .