Kolumni: Älä ainakaan kirjoita tästä kolumnia

Perheemme toiseen henkilöautoon ostettiin uudet talvirenkaat. Oston suoritti mieheni ja hyvä niin. Kysyin häneltä nimittäin jälkeenpäin, että vaihdettiinko samalla sisäkumit.

Mieheni ilmeestä päättelin, että nyt tuli kysyttyä jotain ihan väärää. Mies täsmensi myös, että autokolumnistin ei ehkä moista kannattaisi sanoa ääneen. Ei edes kotona. Eikä ainakaan kirjoittaa asiasta kolumnia.

Mielestäni ainoa huolestuttava asia sisärenkaattomuudessa on kuitenkin se, että mistä lapset nyt saavat pulkkamäkeen renkaanmallisia laskualustoja. Kolumnistin maineellani ei ole niin väliä, mutta lapsuuden sisäkumipulkkailujen muisto nostaa palan kurkkuun.

Ja jos ihan tarkkoja ollaan, niin lapsuudella tarkoitan oikeasti yliopistoaikoja ja se pulkkamäen sisärengaskin taisi olla peräisin pikemmin traktorista kuin henkilöautosta. Ainakin sen kyytiin mahtui useampi haalaripelle.

Mutta siis renkaat. Ne ovat nykyisin pääsääntöisesti mallia tubeless. Alitajuisesti väitän tämän tietäneenikin. Mitä taas tyhmiin kysymyksiin tulee, joku viisas on sanonut, ettei tyhmiä kysymyksiä olekaan – on vain tyhmiä kysyjiä.

Sekin täytyy sanoa, että niin läpeensä tyhmiä autoiluun liittyviä kysymyksiä ei ole, etteikö netistä löytyisi jotain palstaa, jossa näitä huudellaan. Ja kyllä – keskustelupalstoilla on kyselty myös tästä sisäkumiasiasta.

Pääosa hölmöiksi väitetyistä autokysymyksistä on oikeasti sisällöltään niin pikkutarkkoja, että asiaan vihkiytymätön ei huomaa kysymyksessä piilevää hölmöyttä. Ehkä näillä tyhmiksi väitetyillä kysymyksillä ei pyydetäkään oikeasti etukäteen anteeksi omaa tietämättömyyttä, vaan ilmaistaan omaa erinomaisuutta. Sitä, että olen niin kovan luokan asiantuntija, että tällainen tosi monipolvinen spesiaalikysymys tuntuu minusta itsestäni vähän hölmöltä.

Suosikkini kuulemistani oikeasti hassuista autoilukysymyksistä koskee turvatyynyjä. Tuttavani mietti kerran kuinka sekunnin murto-osassa täyttyvän turvatyynyn ehtii kolaritilanteessa ottaa esiin. Jälkikäteen hän tosin väitti esittäneensä kysymyksen leikillään. Naisen kasvoilta ei kuitenkaan voinut lukea hitustakaan peitellystä ironiasta. Ehkä hänkin tiesi asian oikean luonteen ikään kuin alitajuisesti.

Renkaista vielä sen verran, että matalan profiilin renkaat näyttävät mielestäni parhailta, mutta kokemukseni mukaan ne pitävät usein liian kovaa melua. Tämä voi toki kertoa enemmän siitä, minkä hintaluokan autoilla ajan kuin itse renkaiden kovaäänisyydestä. Ainakin matalaprofiiliset hakeutuvat muita helpommin ajouriin ja taitavat kasvattaa kulutustakin kovemman vierintävastuksen takia.

Loppukevennykseksi vastauksia muutamiin netistä löytämiini autoilun hölmöihin kysymyksiin. Autoa saa ajaa alasti, jos se ei loukkaa sukupuolisiveellisyyttä eli kukaan ei näe. Autoa saa myös ajaa paljain jaloin. Tätä ei kuitenkaan suositella. Tuskin tosin sitä nakuajoakaan.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .