Kolumni: Harva asia saa minut yhtä pahalle tuulelle kuin pikavipit

Lainaa tarpeeseen”, ”Hoida raha-asiasi fiksusti”, ”Mahtaakohan sulla saldo riittää?”

Harvaa asiaa mainostetaan sähköisessä mediassa yhtä paljon kuin pikavippejä, yhdistelylainoja ja vakuudettomia luottoja.

Harva asia saa minut katsojana yhtä pahalle tuulelle. Mainokset myyvät surkeaa tuotetta valheellisin lupauksin ja vetoavat alhaisiin tunteisiin: kateuteen ja turhamaisuuteen. Vaimo hei, eikö meidänkin olisi aika laittaa raha-asiat kuntoon ja matkustaa pikavipillä Brasiliaan?

Lisäksi mainokset tunkevat esiin kaikkialta. Kun etsii internetistä tietoa pikavippien lainsäädännöstä, saa osumiksi pikavippien tarjouksia.

Pikavippien markkinointikiellosta on puhuttu pitkään, ja syksyllä ministeri Antti Häkkänen (kok.) käynnisti asiasta selvityksen. Tästä säikähtäneet vippifirmat lisäsivät paukkuja markkinointiin. Keskustelu kiihtyi, kun pikavippejä luottotietonsa menettäneille markkinoiva Aurora Laina saapui Suomeen.

Osa poliitikoista pitää markkinointikieltoa näpertelynä. Esimerkiksi Hjallis Harkimo (Liike Nyt) valitti sen vievän mainoskanavien tulot, vaikka kuluttajat löytäisivät vipit ilman mainoksiakin.

Höpsis, Hjallis. Miksi mitään kannattaisi mainostaa missään, jos kuluttajat ostavat sen ilman mainostajiakin?

Itse törmäsin tavallisena tiistaina yli kymmeneen pikavippimainokseen. 380 000 suomalaisella on tällä hetkellä maksuhäiriö. Ettei näillä vaan olisi jotain tekemistä keskenään?

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .