Kwan 22.1.2005

Ei ole helppo pioneerin osa. Kwan ansaitsee kovasti kannuksiaan fuusioimalla ja visioimalla rockia ja rap-musiikkia mielenkiintoisella tavalla kumartaen molempiin suuntiin yhtä aikaa. Se on yhtä aikaa vahvuus ja heikkous. Tanssisalissa kävi ilmi, että uranuurtaja ei välttämättä pääse nauttimaan jo vakiintuneiden tyylilajien jo vakiintuneista yleisömassoista.

Energisellä saundilla

Rohkea niiaus rock/rap-fuusion suuntaan on karsinut tyypillisimmän r/b -katsomon, jättäen jäljelle rockmusiikin tummanpuhuvia sekakäyttäjiä. Kwanin menestykseen nähden Tanssisalissa oli vähän yleisöä, katsomo oli hädin tuskin puolillaan. Yhtye ansaitsee hatunnoston siitä, että välittämättä olosuhteista se teki keikasta vauhdikkaan kuin se olisi esiintynyt stadionintäyteiselle yleisölle. Yhtye saikin valikoituneen yleisönsä pakkautumaan aivan lavan tuntumaan, hyppimään ja huutamaan.

Kwanin setti oli hyvin valittu. Tylsiä numeroita ei mukaan tullut yhtäkään. Seitsenhenkinen ryhmä piti huolen siitä, että saundi pysyi lihavana ja energisenä alusta saakka. Rumpujen, perkussioiden ja yhden dj:n pyöritettävän pöydän lisäksi sointia tukevoitti mukavasti alas viritetty basso.

Karheat 80-luvun heavylle flirttaavat kitarariffit käänsivät sointia rajumpaan suuntaan rytmiryhmän pitäessä sen kuitenkin ilmavana. Saundi oli parhaimmillaan valtaisa, ja silloin oikeastaan koko orkesteri oli yhtä suurta rytmisektiota.

Vapaan hengityksen hetkiä

Setti koostui enimmäkseen yhtyeen tuoreimman levyn materiaalista. Kyse oli muustakin kuin levymyynnin logiikasta. Love Beyond This Worldin materiaali osuu lähimmäksi ideaa, jota voisi kutsua nu-rockiksi. Tähän suuntaan yhtye on näinä vuosina kulkenut, ja lavasoundin ja -olemuksen perusteella kehitys vaikuttaa luontevalta. Tummasävyinen ja rytmivetoinen rock istui yhtyeen kasvoille paremmin kuin ilmeiseltä vaikuttava orkesterirap.

Muutoksen tuuliviiriä liputti eritoten aisapari Tidjan ja MC Mariko, joiden ilmaisu oli vaihtunut rytmisesti korostetusta runoudesta melodiseen vuoropuheluun. Mieleen jäävin yksityiskohta oli, kun Marikon alarekisterivoittoinen ja kurinalainen laulu murtautui toisinaan ulos raameistaan. Sellaiset ohikiitävät vapaan hengityksen hetket tekivät esityksestä vähintään yhtä muistettavan kuin yhtyeen raskaan sarjan hitit Rain tai Microphoneaye.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Tänään

Marko Ahosen tärpit: Bar Bahan – tanssin jos huvittaa on kuin Tel Avivin Sinkkuelämää

Mökki Jyväskylän keskustan kupeessa sijaitsevassa siirtolapuutarhassa on oma pieni piilopaikka, jonne vieraatkin ovat tervetulleita – tästä tiedät, voitko astua porteista sisään

Ville Kuhmonen kunnosti vuosimallin 1955 Zetor-traktorin uuteen loistoon – "Purin tämän yhteen mutteriin saakka"

Marko Ahosen tärpit: Richard Nixonin mielenkiintoinen tarina kerrotaan neliosaisena dokumenttisarjana

Vanhat kuvat: Korpilahden poliisit hajuetäisyydellä pontikankeittäjistä – Moksissa mäskit maahan ja tuotantolaitos palasiksi

Marko Ahosen tärpit: Deadpool ei välitä tippaakaan siitä, mikä on korrektia ja hyvää käytöstä

Marko Ahosen tärpit: Ruotsalaisdraama Mansikkamaa kertoo herkästi nuoresta rakkaudesta

Jyväskyläläinen Janne Tuunanen kansainvälisesti kehutun ruokakulttuurikirjan kuvaajana: ”Ruuan laitto on mielestäni täydellinen yhtälö taidetta ja käytännöllisyyttä”

Tee hyvä hakemus, niin tämä bändi soittaa luonasi yksityiskeikan ilmaiseksi

Marko Ahosen tärpit: Dokumenttielokuva Leftover Women kertoo Kiinasta uudenlaisesta näkökulmasta

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.