Kwan 22.1.2005

Ei ole helppo pioneerin osa. Kwan ansaitsee kovasti kannuksiaan fuusioimalla ja visioimalla rockia ja rap-musiikkia mielenkiintoisella tavalla kumartaen molempiin suuntiin yhtä aikaa. Se on yhtä aikaa vahvuus ja heikkous. Tanssisalissa kävi ilmi, että uranuurtaja ei välttämättä pääse nauttimaan jo vakiintuneiden tyylilajien jo vakiintuneista yleisömassoista.

Energisellä saundilla

Rohkea niiaus rock/rap-fuusion suuntaan on karsinut tyypillisimmän r/b -katsomon, jättäen jäljelle rockmusiikin tummanpuhuvia sekakäyttäjiä. Kwanin menestykseen nähden Tanssisalissa oli vähän yleisöä, katsomo oli hädin tuskin puolillaan. Yhtye ansaitsee hatunnoston siitä, että välittämättä olosuhteista se teki keikasta vauhdikkaan kuin se olisi esiintynyt stadionintäyteiselle yleisölle. Yhtye saikin valikoituneen yleisönsä pakkautumaan aivan lavan tuntumaan, hyppimään ja huutamaan.

Kwanin setti oli hyvin valittu. Tylsiä numeroita ei mukaan tullut yhtäkään. Seitsenhenkinen ryhmä piti huolen siitä, että saundi pysyi lihavana ja energisenä alusta saakka. Rumpujen, perkussioiden ja yhden dj:n pyöritettävän pöydän lisäksi sointia tukevoitti mukavasti alas viritetty basso.

Karheat 80-luvun heavylle flirttaavat kitarariffit käänsivät sointia rajumpaan suuntaan rytmiryhmän pitäessä sen kuitenkin ilmavana. Saundi oli parhaimmillaan valtaisa, ja silloin oikeastaan koko orkesteri oli yhtä suurta rytmisektiota.

Vapaan hengityksen hetkiä

Setti koostui enimmäkseen yhtyeen tuoreimman levyn materiaalista. Kyse oli muustakin kuin levymyynnin logiikasta. Love Beyond This Worldin materiaali osuu lähimmäksi ideaa, jota voisi kutsua nu-rockiksi. Tähän suuntaan yhtye on näinä vuosina kulkenut, ja lavasoundin ja -olemuksen perusteella kehitys vaikuttaa luontevalta. Tummasävyinen ja rytmivetoinen rock istui yhtyeen kasvoille paremmin kuin ilmeiseltä vaikuttava orkesterirap.

Muutoksen tuuliviiriä liputti eritoten aisapari Tidjan ja MC Mariko, joiden ilmaisu oli vaihtunut rytmisesti korostetusta runoudesta melodiseen vuoropuheluun. Mieleen jäävin yksityiskohta oli, kun Marikon alarekisterivoittoinen ja kurinalainen laulu murtautui toisinaan ulos raameistaan. Sellaiset ohikiitävät vapaan hengityksen hetket tekivät esityksestä vähintään yhtä muistettavan kuin yhtyeen raskaan sarjan hitit Rain tai Microphoneaye.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Tänään

Kuka päästi koirat irti? – Jyväskylään piilotettiin yöllä 200 koiranpäätä, joista puolet kantaa hampaissaan festarilippua

Suomeen saapuva Ed Sheeran on aikamme suurin kitarasankari – katso video, jos et usko

Kaatui, mutta voitti – Lasse Virénin legendaarinen urheilutarina ei unohdu

Bändi syntyi Jyväskylässä ja ukkosen isku vei sen maailmankartalle – Steve ’n’ Seagulls kiertää Pohjois-Amerikkaa jo seitsemättä kertaa

Excalionin palaset loksahtivat Laukaassa kohdilleen – Konneveden lahja metallimusiikille julkaisee uuden levyn syyskuussa

Lempi leiskui festareilla – mies kosi Tuomistonlammen laiturilla: "Ainakin vuoden verran olen miettinyt, että Naamoilla kosin"

Ukkometson tulipalo vuonna 1981 toi Jyväskylän keskustaan dramaattisen näyn – eliittiravintolan toiminta päättyi liekkeihin, mutta tarinat elävät

Päijännepurjehduksen tuuletukset nähdään tänä vuonna Säynätsalossa – venekunnat aloittavat 118 kilometrin urakkansa Padasjoelta

Katso kuvat: John Smith Rock Festivalin perjantai oli loppuunmyyty – "Tämä on vain kerta kaikkiaan aivan todella hyvin järjestetty festari"

"Pelkopalautetta on tullut monesta sarjasta" – Möröt ja nallet ovat aikansa kuvia

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.