Pilatesohjaaja rummuttaa oikeanlaisen liikunnan puolesta

Keho on koko ajan muutoksessa, mutta mihin suuntaan, se on oma päätös. Moni voi olla keski-iässä paremmassa kunnossa kuin nuorena, jyväskyläläinen Elina Pihlajamäki, 45, sanoo.

Viisasten kivi löytyy liikunnanopettajaksi kouluttautuneen ja koko työuransa liikunta-alan yrittäjänä työskennelleen naisen mukaan sisältä, keskivartalon ydintuesta ja selkärangan hallinnasta. Juuri tästä Pihlajamäen leipälajissa, saksalaisen Joseph Pilateksen 1900-luvun alkupuolella kehittämässä Pilates-menetelmässä, on kyse.

Hiljattain Pihlajamäen sitkeä työ jyväskyläläisten harrastajien parissa sai laajempaa  tunnustusta, sillä Method Putkisto Instituutti palkitsi hänet vuoden ohjaajana.

– Syvistä lihaksista puhutaan paljon, mutta lopulta harva osaa aktivoida ne. Olen ohjannut jopa huippu-urheilijoita, jotka tekevät kaiken työn pinnallisilla lihaksilla.  Lihastasapaino on hukassa ja tästä seuraa erilaisia ongelmia kehossa, hän huokaa.

Ja jos näin on huipuilla, miten onkaan meidän tavisten laita?

– Liika istuminen on vaarallista, jopa hengityksemme muuttuu pinnalliseksi. Jo pienillä oivalluksilla voi saada hyvää tulosta aikaan, Pihlajamäki lohduttaa.

Parikymppisen treeni ei toimi keski-ikäisellä

Ydintuen puolestapuhuja toteaa, että treeni, joka piti parikymppisenä hyvässä kunnossa, ei toimi samalla tavoin enää kymmenen tai kahdenkymmenen vuoden kuluttua. Etenkin, jos matkan varrelle mahtuu synnytyksiä, leikkauksia, kolareita, onnettomuuksia ja viljalti istumista.

Liikunnassa oleellista olisikin kuunnella ja kunnioittaa kehon viestejä. Viisas pohdiskelee mistä liike lähtee, miksi teen sitä ja tuntuuko se oikealta.

Rempominen ja riuhtominen kostautuu, mikäli se kuormittaa rankaa ja niveliä virheasennoissa aiheuttaen rasitusvammoja. Tämän tietää moni haravointia tai halonhakkuutta harrastanut. Seuraavana päivänä on selkä jumissa.

– Nämä askareet on kuitenkin täysin mahdollista tehdä ilman jumituksia. Se edellyttää lantion ja hartiakaaren hallintaa ja lihasten tasapainoista käyttöä. Etenkin toispuoleisten mailapelien harrastajille oikea lihashuolto olisi tärkeää. Tennispelaaja Jarkko Nieminen onkin oikea Pilates-mannekiini, Pihlajamäki kertoo.

Hänen mukaansa valtaosa tuki- ja liikuntaelinvaivoista johtuu niin ikään kehon vääristä kuormituksista.

– Vaivat eivät putkahda taivaasta. Kropan käyttöohjeet ovat hukassa, hän toteaa.

Suomalaisille tyypillisiä pulmia ovat esimerkiksi tynnyririntakehät ja sisään kiertyvät lonkat. Väärien asentojen korjaaminen täsmäliikunnan ja tiedostamisen kautta vaatii pitkäjänteistä työtä.

– Kun muutos sitten tapahtuu, se jää lihasmuistiin. Vaikka hetkellistä retkahduksia sattuisi, keho osaa palauttaa oikean asennon. Moni on päässyt eroon kipulääkkeistä ydintuen löydyttyä, Pihlajamäki kertoo.

Väärin tekeminen vie tulokset

Pilates-menetelmän pariin asiansa osaava ohjaaja ajatui reilut kymmenen vuotta sitten omien vaivojensa vuoksi. Entisen joukkuevoimistelijan selkään iski noidannuoli vauvan pyllyä pestessä. Jo ennen tätä Pihlajamäki oli ollut turhautunut liikuntaryhmiä ohjatessaan.

–·Jumppasimme ja pumppasimme. Lupasin, että vatsat litistyvät ja vyötäröt kapenevat, mutta silti en nähnyt toivottuja muutoksia, hän muistelee.

Pilateksen oppien myötä hän on oivaltanut, miten monet sinänsä hyvät harjoitteet voidaan tehdä väärin eikä tuloksia saavuteta.

Jos selkä on jäykkä eikä vatsalihasten keskinäinen yhteistyö suju, kuntoilija turvautuu herkästi voimaan riuhtaistessaan itsensä istumaan. Kyseessä ei sittenkään ole sen kummempi asia kuin oikeiden asioiden tekeminen oikealla tekniikalla, ajoituksella ja ajatuksella.

– Henkilökohtainen ohjaus on äärettömän tärkeää. Terveysvaikutusten lisäksi Pilates-harjoittelulla saa pitkät kauniit lihakset, hän lupaa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.