Musiikillista eksotiikkaa ja hallittua silmänruokaa

Sapporo new music group, Esashi Oiwake Group
Kirsikankukkien maasta
Jyväskylän teatteritalossa 30.9.2009.
Jyväskylä Sinfonian isännöimä japanilaisen musiikkiperinteen ilta tarjosi kokonaisvaltaisen kulttuurituulahduksen. Orkesterin taannoisesta Hokkaido-kiertueesta sukeutunut vastavierailu oli osa meneillään olevia Japanin ja Suomen diplomaattisuhteiden 90-vuotisjuhlallisuuksia. Japanin suurlähettiläs Hiroshi Maruyama oli Jyväskylän konsertissa läsnä puolisoineen ja esitti tervehdyksensä suomalaisille.

Mukana oli sekä japanilaisille perinnesoittimille sävellettyä että kansan keskuudessa syntynyttä laulu- ja soitinmusiikkia. Toisella puoliskolla esiintyneen Esashi Oiwake Groupin numeroissa oli lisänä työ- ja juhlalauluihin liittyvää liikehdintää. Esiintyjäryhmästä huokui japanilaisuuteen kuuluva ikääntymisen arvostus ja elämänkokemuksen kunnioitus.

Paciuksen Suomen laulu, suomalainen kansanlaulu Kesäillalla ja japanilainen Sakura oli sommiteltu Sapporo New Music Group "Gunin" avaussikermäksi. Tuttujen sävelten myötä yleisö sai pehmeän laskeutumisen japanilaiseen sävymaailmaan. Näppäiltävät, kanteletta pidemmät kotot, suurella plektralla soitettava shamisen ja pehmeä-ääninen bambuhuilu shakuhachi saivat seurakseen myös japanilaisen äänenmuodostusihanteen mukaista laulua. Siinä eräiden ääntiöiden kohdalla pilkahtelee yläsävelsarja aistittavan vahvana.

Ryhmän esiintymisessä ihastutti sävyjen lisäksi soiton varmuus ja hallittu yhdenaikaisuus. Koko salissa vallitsi intensiivinen ja kuunteleva tunnelma. Takashi Baba vei shakuhachisoolollaan keskittyneisyyden äärimmäisyyteen. Vain muutamasta sävelestä rakentuneeseen melodiaan perustunut Kyorei hengitti levollisesti.

Meditatiivinen tulkinta tuntui pysäyttävän ajan.

Hokkaidolaisten esityksen leppoisa kansanomaisuus ja liikunnallisuus viehättivät. Kokonaisuus oli harkittu puvustusta ja rummunlyöjän liikeratoja myöten. Katsuji Kamibayashin johtama sympaattinen ja hiottu ryhmä koostui hyvin eri-ikäisistä esiintyjistä. Kunkin persoonallisuutta ilmennettiin liikkeissä, soitossa ja laulussa.

Lavanäkymät valoineen oli sommiteltu tarkkaan. Olennainen elementti oli Shuho Sasakin veistoksellinen kukka-asetelma. Muun pelkistetyn visualisoinnin vaihdellessa se lepäsi kohdevalossaan kukkineen ja lisineen lavan vasemmassa laidassa hohtaen aurinkoista lämpöä.

Asetelman keskeisen kärrynpyöräsymbolin oranssinpunainen väritys loi kokonaisuutta lavastuksen värien ja muotojen kanssa. Asetelma oli hyvässä harmoniassa myös Alvar Aallon sinisten, lavaa kaartuvina reunustavien koristepaneelien kanssa.

Sapporo New Music Group "Gunin" johtaja: Sanagi Okatoyo. Esashi Oiwake Groupin johtaja: Katsuji Kamibayashi. Ikebana-asetelma: Shuho Sasaki.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.