Onnistuneen kirjan resepti paljastui

Kirjasesonki on käynnistymäisillään. Koko vuoden kirjamyynnistä peräti 40 prosenttia myydäänkin juuri isänpäivän ja joulun välissä. Suomessa myydään vuosittain noin 20 miljoonaa kirjaa.

Aiemmin myydyimpien kirjojen kärkikahinoissa on ollut ulkomaalaista viihdekirjallisuutta, mutta viime aikoina suomalaiset ovat suosineet erityisesti kotimaista kirjallisuutta. Suosituimpien kotimaisten kirjailijoiden joukossa ovat muun muassa Laila Hirvisaari, Reijo Mäki ja Tuomas Kyrö.

Suomen Kustannusyhdistyksen kyselyssä selvisi, mitkä asiat tekevät kirjasta menestyneen ja mitkä asiat puolestaan ovat myynnin esteinä. Kyselyssä selvisi neljä syytä, miksi kirja sujahtaa lukijan ostoskoriin.

Ensimmäisenä syynä on tarina. Jos tarina on kiehtoa, voidaan jopa esikoiskirjailijan teos myydä välittömästi loppuun. Toinen syy ostospäätökseen on kirjailijan tunnettuus. Enemmistö suomalaisista tarttuukin niteeseen, jonka kirjoittaja on entuudestaan tuttu.

Myös kirjan saama julkisuus ja palkinnot vaikuttavat ostopäätökseen.

Eikä kirjan kantta kannata koskaan väheksyä, sillä neljänneksi syyksi tutkimuksessa paljastui kiinnostava ja  puhutteleva kansi. Hyvä kansi ei kuitenkaan takaa myyntiä, mutta se voi estää totaalisen epäonnistumisen. Kansi myös kertoo ostajalle kirjan tyylilajista ja auttaa ostajaa yhdistämään saman kirjailijan teokset sarjaksi, vaikka ne olisivatkin itsenäisiä teoksia.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.