Ota mallia esivanhempien ruuanlaitosta

Nykyihmisen kannattaa ottaa mallia esivanhempiensa ruokavaliosta ja ruuan käsittelystä.

Homeopaatti-naturopaatti Airi Rekilä suosittelee jauhamaan jyvät itse juuri ennen niiden käyttöä. Rekilän mukaan jyvän vitaaliaineet ovat tallella vain sen aikaa kuin kuori on ehjä. Esimerkiksi B-ryhmän vitamiinit ovat herkkiä hapen ja valon vaikutukselle.

Rekilä kehottaa myös käyttämään maustamiseen kotimaisia villiyrttejä, kuten piparjuurta, nokkosta, voikukkaa ja ratamoa.

- Ne ovat kasvaneet tasapainoisessa kasvualustassa yöttömän yön valossa eikä ihminen ole niitä geneettisesti käsitellyt. Sen takia ne tuovat ihmiselle hyvänolon hormonia endorfiinia.

Esimerkiksi piparjuuri on Rekilän mukaan kasvanut ennen joka maatalon pihalla ja sitä on kerätty myös talvella.

Suomalaiset marjat tulisi kerätä täysin kypsinä.

- Puolikypsissä marjoissa ravintoaineet eivät ole ketjuuntuneet oikein, joten keho ei tunnista eikä pysty vastaanottamaan vitamiineja.

Rekilä suosittelee käyttämään myös hapatettuja, kotimaisia tuotteita, kuten hapankaalia, -porkkanaa tai -lanttua ennen ruokailun aloittamista, jotta maitohappobakteerit pääsevät heti aktivoimaan vatsan suolahappojen erittymistä. Kun suolahappoa on valmiina, myöhemmin nautittu ruoka imeytyy ja sulaa paremmin.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.