PSP:n pelitarjonta on mainettaan parempi

Vanhan käsitykset istuvat tiukassa. Netissä törmää jatkuvasti väitteeseen, jonka mukaan Sonyn käsikonsoli PSP:lle ei ole tarpeeksi hyviä pelejä. Tilanne olikin pitkään sellainen, mutta ongelma katosi viime vuoden loppupuolella.

Tämän palstan kolme PSP-peliä ansaitsevat kaikki vähintään arvosanan hyvä, ja ne ovat ilmestyneet parin viime viikon aikana.

Clank vetää vihdoin soolon

Everybody's Golf 2 on niistä helpoin todeta laatupeliksi, sillä sen aiemmin ilmestynyt Play-

station 3 -versio on sellaiseksi jo aiemmin havaittu. Peliin on nimensä mukaisesti helppo tarttua ja se on mainiota viihdettä.

Isopäiset animehahmot näyttävät lapsellisilta, mutta karamellimaisen pinnan alta löytyy täysiverinen urheilupeli, joka sopii kaiken ikäisille. Everybody's Golf 2 on viimeistelty ja hiottu kokonaisuus, jota on helppo suositella kaikille tyylilajin ystäville.

Secret Agent Clank on näistä kolmesta pelistä kovin hitti, se on jo nyt selvää. Minikokoinen robotti Clank on esiintynyt suippokorvaseikkailija Ratchetin apurina lukuisissa laatupeleissä. Nyt Clank on saanut ihan oman sooloseikkailun. Ratchet joutuu pelin alussa aiheetta vankilaan. Clankin tehtävä on löytää oikeat syylliset ja saada Ratchet vapaaksi.

Secret Agent Clank on toimintaseikkailu, räiskintä ja tasohyppely, jossa on mukana muutama älypähkinäkin. Sarjalle tyypilliset reikäpäiset aseet ovat myös Clankin käytössä. Huumoriakaan ei ole unohdettu.

Jos päähenkilö olisi joku muu kuin Clank, riemulla ei olisi rajoja. Mutta koska hän on Clank, odotukset olivat vielä noin kymmenen prosenttia korkeammalla.

Aivan uusi tapa katsoa maailmaa

Echochrome on tämän kolmikon tuleva kulttipeli. Siitä on vaikea tehdä juttua lehteen, koska on vaikea kuvata sanoin sellaista, mille ei löydy vastinetta tosielämästä. Visuaalisesti Echo-

chrome on näistä peleistä selkeästi köyhin: mustia viivoja valkoisella pohjalla.

Echochromessa on kyse perspektiivistä. Pelaajan on unohdettava perinteinen 3d-ajattelu ja muistaa seuraava sääntö: Echochromessa kaikki on juuri sitä, miltä se näyttää. Kenttä muuttuu muuttamal-

la katsomiskulmaa eli "kameraa".

Jos kentässä on esimerkiksi aukko, josta ei pääse yli, kuvakulmaa täytyy kääntää siten, että joku muu osa kentästä peittää aukon.

Googlatkaa M.C. Escher ja vilkaiskaa hänen taideteoksiaan. Echochromessa on kysymys suunnilleen samasta.

Yksi juttu vielä. Echochrome on vaikea peli, joka vaatii runsaasti ajattelua.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.