Peliarvio: Pakopaikka matkalla aikuisuuteen – 198X on pysäyttävä draamapeli, joka keksii uuden tavan kertoa tarinaa

Ruotsalaisen Tobias Bjarnebyn pysäyttävä draamapeli 198X keksii uuden tavan kertoa tarinaa. Elokuvamaista pikselikuvien ja kertojaäänen yhdistelmää rytmitetään kohtauksilla kuvitteellisista peleistä, jotka ovat kuin entisaikojen arcadeista eli kolikkopelihalleista.

Nuori henkilö lampsii 1980-luvulla lähiössä. Kaukana kaupungin valot kutsuvat, kuitenkin pelottavasti, ulottumattomasti. Nuori ei tiedä, mitä tekisi, tulevaisuudesta puhumattakaan. Koulu ahdistaa. Siellä ihminen lokeroidaan ensi näkemältä vaikka hikuksi, pelleksi, nörtiksi tai urheilijaksi. Nuori menee kuoreensa.

Pakopaikka kasvukivuille löytyy arcadesta. Ne muodostivat aikanaan ihmeen välittömän ja sosiaalisen ympäristön. Tyylikäs kerronta etenee viiden hienon pelin kautta. Vaikka jokaista pelaisi lisääkin, pelien tiiviys palvelee tarinaa.

Oleellista on, että 198X päästää arcadepelien kautta ainutlaatuisesti osalliseksi nuoren nipistävälle matkalle aikuisuuteen.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.