Pienilläkin lihaksilla voi pärjätä

Mokoma-yhtyeen muusikoiden pyörittämä Sakara Records on noussut viiden vuoden toimintansa aikana yhdeksi kotimaan merkittävimmistä itsenäisistä levy-yhtiöistä.

Alun perin Sakara perustettiin julkaisemaan Mokoman kolmatta levyä: kaksi ensimmäistä levyä yhtye teki monikansalliselle EMI:lle mutta sai lähtöpassit alhaisten myyntilukujen takia. Sittemmin Sakaran toiminta on kasvanut ja nykyisellään yhtiölle levyttää yhteensä kuusi bändiä.

Täysipäiväisesti leipänsä Sakarasta ansaitsee toimitusjohtaja, Mokoman toinen kitaristi Tuomo Saikkonen.

- Pääasiassa päivätöihini kuuluu taloushallintoa, budjetointia ja muuta seksikästä, Saikkonen kuvaa arkeaan.

- Toki mukaan mahtuu myös fiilistelyä, musiikin kuuntelemista ja projektien läpiviemistä.

Useiden isojen levy-yhtiöiden toimintatapoihin kuuluu artistien musiikilliseen ja imagolliseen puoleen vaikuttaminen. Sakaralla tällaiseen ei ole tarvetta.

- Politiikkamme bändien kiinnittämisen suhteen on ollut se, että bändit ovat itseohjautuvia ja niillä on oma selkeä visio ja korkea työmoraali. Minkään lastentarhan pyörittämiseen ei ole aikaa eikä kiinnostusta.

Artistien kannalta on kiitollinen tilanne, kun levy-yhtiön ihmiset ovat itsekin muusikoita.

- Se on varmaan yksi syy, miksi monet bändit on meille halunneet. Meiltä löytyy näkemystä. Artistia pystyy myös ymmärtämään hyvin erilaisissa ongelmatilanteissa.

Myyntimäärät kasvussa

Levybisnes on muuttunut kymmenessä vuodessa merkittävästi: digitaalitekniikan yleistymisen myötä tuotantoja voi tehdä yhä halvemmalla.

Isojen, monikansallisten levy-yhtiöiden valta on myös alkanut horjua. Jotain tästä kertoo sekin, että yhä useampien artistien debyyttilevyt julkaistaan itsenäisten yhtiöiden kautta.

- Isot yhtiöt ovat nykyisin yksi vaihtoehto muiden joukossa, eivätkä välttämättä enää edes se ykkösvaihtoehto, summaa Saikkonen.

- Teknologian kehittyminen on mahdollistanut sen, että pienemmilläkin lihaksilla voi pärjätä.

Musiikin laittoman nettilatauksen aiheuttamasta äänitemyynnin hiipumisesta on esitetty viime vuosina huolestuneita kommentteja. Samaan aikaan monien levykauppojen vuosimyynnit ovat kuitenkin kasvaneet.

Saikkosen mukaan levymyynnin laskeminen onkin pääasiassa isojen levy-yhtiöiden ongelma.

- Esimerkiksi meidän vuosimyynnit ovat kasvaneet prosentuaalisesti aikamoista vauhtia.

- Toisaalta se on myös genrepohjainen juttu. Meillä asiaan vaikuttaa se, että metallimusiikin kulttuuriin kuuluu albumien omistaminen ja tietty yhteisöllisyys.

Voimakas brändi

Sakaran toimintaan liitetään esimerkiksi nettifoorumeilla paljon positiivisia mielleyhtymiä. Useat tuntuvat jopa fanittavan levy-yhtiötä itseään. Esimerkiksi Sakaran logolla varustetuista t-paidoista on tullut suosittu myyntiartikkeli.

- Sakara on voimakas brändi, jolla on tenhoava tarina, arvioi Saikkonen.

- Mokoman taustalla on muutenkin sellainen "vaikeuksien kautta voittoon omin ehdoin" -tarina, jossa on hirveästi arvolatausta. Ja onhan Sakaran bändeillä paljon samaa kuulijakuntaa.

Mokomaa lukuun ottamatta kaikki Sakaran bändit ovat julkaisseet tai julkaisevat pitkäsoiton tänä keväänä. Yhtiön tuorein kiinnitys on yli kymmenen vuotta monikansalliselle yhtiölle levyttänyt YUP. Bändin uusi levy ilmestyy toukokuussa.

Myös aikaisemmin Pokon tallissa ollut metallijyrä Diablo julkaisee seuraavansa ensi kuussa Sakaran kautta.

Vaikka Sakara on kasvanut verrattain nopeasti, on kasvu ollut Saikkosen mukaan luonnollista ja maltillista.

- Pohja-ajatuksena on ollut se, että mikään ei saa vaarantaa Mokoman tekemisiä. Missään vaiheessa ei olla otettu lainaa, ja riskiprojekteja on tehty vaan silloin, kun on tullut rahaa onnistumisten kautta.

Saikkonen vakuuttaa, ettei levy-yhtiön isäntäbändi ole muiden yläpuolella.

- Yhtiö riistää muiden bändien levymyynnistä saman verran kuin omankin bändin kohdalla.

- Tämä on edelleen harrastustoimintaa, ja harrastuksen pitää olla hauskaa.