Purity 6.10.2004

Purity on siksi tyypillinen ja muotitietoinen kokoonpano, että tuhansien muiden rockyhtyeiden lailla se vakuuttaa tekevänsä musiikkia taiteellisesta vapaudesta tinkimättä, muotivirtauksista piittaamatta.

Alkuaikojen kireästä metallista raskassointiseen mutta melodisesti laajapohjaiseen ilmaisuun hivuttautunut jyväskyläläinen Purity ei halua lokeroida tuotantoaan mitenkään. Jokaisen kiinnostuneen on koettava se omakohtaisesti. Tähän tarjoutui ilmainen mahdollisuus tuoreen Dear Evilyn -albumin julkaisukeikalla.

Musiikillista täsmäpommitusta enteili lavan eteen ripustetulle kankaalle heijastettu Nibs-singlebiisin musiikkivideo, jonka sinipainotteinen värimaailma toi välittömästi mieleen Metallican kylmäävän One-videon.

Varsinainen keikka alkoi tosin vaisuhkosti tuntemattomalla, keskitempoisella angstirallilla. Laulaja Teppo Haapasalon esiintyminen vaikutti aluksi varautuneen vähäeleiseltä rajoittuen runsaslukuisen yleisön piinaavaan tuijottamiseen sekä jokuseen edestakaiseen askeleeseen.

Parin kappaleen jälkeen jostakin syystä lähes kuulumattomiin hävinneet taustanauhakoskettimet veivät mennessään HIM:iin viittaavat mielleyhtymät. Tämä antoi entistä enemmän tilaa rintalastassa jyskyttäville rytmisoittimille sekä kellontarkasti salamoiville särökitarariffeille.

Muutaman biisin sekä yleisön vilpittömien suosionosoitusten jälkeen myös Haapasalon esiintyminen muuttui vapautuneen energiseksi.

Purityn ensisijaisia tunnusmerkkejä ovat tiheinä möyrivät alavireiset äänivallit, Haapasalon pelkistetty lauluääni sekä kappalerakenteet, joissa vuorotellaan pahaenteisen rauhallisen säkeistön ja räjähtävän kertosäkeen välillä. Nämä elementit ovat tuttuja Kornin tunnetuksi tekemästä nu-metallista.

Toisaalta yhtyeen monet melodiset ratkaisut kuulostavat hatunnostoilta seattlelaislähtöisen grunge-rockin suuntaan. Tällaisia piirteitä löytyi esimerkiksi Pearl Jamin Jeremyä muistuttavasta Cape-balladista ja Soundgardenin Spoonmanin pääriffiä mukailevasta reippailusta nimeltä Slave.

Purityn toimivaksi osoittautuneen tyylin voisi näin lukea parhaillaan pinnalle pyrkivän, uusioheviä ja flanellipaitarockia yhdistelevän nu-grunge-suuntauksen piiriin. Lutakkoa akustisesti ja tyylillisesti sopivampaa soittopaikkaa tällaiselle suoraselkäiselle, soolovapaalle vyörytykselle on vaikea kuvitella.

Yhteenvetona todettakoon, että keskiviikon musiikillinen anti kolahti allekirjoittaneen tajuntaan jokseenkin täydellisellä osumatarkkuudella. Keikan ainoat huonot puolet olivat laimea alku sekä aivan liian nopeasti koittanut loppu.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Tänään

Paula Vesala tv-ohjelmassa: “Lapsuuden jouluni olivat vaikeita”

Jyväskylässä treenaa yksi Suomen parhaista Counter-Strike-joukkueista – "Treenitila saatiin JAMKilta, eikä parempaa voisi toivoa"

Nämä biisit Tuure Kilpeläinen tekisi kollegoilleen JouluCircukseen – "miehekäs, herkkä vyörytys" ja maalauksellinen murhaballadi

Seurahuoneen disko taisteli Raatikellarin kanssa asiakkaista aikana, jolloin keskiolut oli vielä kortilla

Viitasaaren joulunavaus ja kääntösillan siunaus samalla kertaa – soppatykistä lämmintä keittoa ja päälle glögiä

50 vuotta täyttävä arkkitehti Leena Rossi kertoo Alvar Aallon vaikuttaneen häneen lapsesta lähtien – nämä kohteet Jyväskylästä sopisivat maailmanperintökohteiksi

Näyttelijä-laulaja Jussi Lampi matkustaa Keski-Suomeen "yhden miehen ylivoiman" takia: "Näin hyvän ystävän löytäminen aikuisena on harvinaista"

Lähipiiri patisti Oku Luukkaisen, 34, lääkärin pakeille, ja diagnoosiksi tuli uniapnea – “Pahimmillaan olin hengittämättä yli minuutin”

Kolumni: Big Brother lopettaisi suhteen heti

Pauno Paajala on maanantaina alkavan Rattikärpänen-tv-ohjelman sankari – ajoi elämänsä raskaimman matkan viime elokuussa

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.