Rain Sony

Playstation 2:n Ico (2001) on rakastettu klassikko ja ensimmäisiä pelejä, joka uskalsi vedota herkempiin tunteisiin. Rain on Icon henkinen perillinen ja myöntää sen. Eräässä vaiheessa seikkailua ohitetaan samanlainen penkki, johon istumalla Icossa talletetaan pelitilanne.

Tapahtumapaikka on vanha idyllinen autio kaupunki, jossa sataa kaiken aikaa. Näkymättömäksi muuttunut poika kohtaa näkymättömän tytön, joka varjomaiset hirviöt jahtaavat. Poika päättää auttaa.

Näkymättömyyden ja sateen yhdistäminen on nerokas idea. Sade saa päähenkilöt ”näkymään”, mutta suojaisissa paikoissa hahmon havaitsee vain pölyävistä askelista ja esimerkiksi lammikkoon astumisesta. Näkymättömyys ei ole vain jippo, vaan oleellinen osa pelimekaniikkaa.

Aseita tai taisteluita ei ole. Hirviökohtaaminen päättyy aina kehnosti, joten käytössä on kolme selviytymistemppua: piiloutuminen, karkuun juokseminen tai ympäristön hyväksikäyttäminen. Raskas, pudotettava laatikko löytyy juuri, kun sitä tarvitaan.

Omaperäinen Rain on tunteikas surumielinen peli, jonka läpäisee muutamassa tunnissa. Nuo tunnit ovat valtava nautinto ihmiselle, jota ei kiinnosta seuraava Call of Duty.