Rosee on kesän muotijuoma – se nimittäin sopii melkeinpä tilanteeseen kuin tilanteeseen

Roseet ovat viinimaailman kasvavin osa-alue. Aiemmin ne olivat tuottajille vain lisä portfolioon ja jämätuote, mutta nyt niistä on tullut tärkeä, imagoa nostava trendituote. Tuottajien mielenkiinnon lisääntymisen myötä roseiden laatu on parantunut ja valikoima laajentunut.

Myös myynti on kasvanut. Alkon Jyväskylän alueen kouluttaja ja keskustan palvelumestari Sami Liikola sanoo, että myynti on kasvanut kolmen edellisen vuoden aikana 10-15 prosentin vuosivauhtia.

Jyväskylässä järjestetyssä Alkon maistelutilaisuudessa eli pruuvissa roseeviineistä kertonut Liikola arvioi suosion nousun selittyvän roseen raikkaudella ja kepeydellä.

– Roseesta on tullut kesä- ja seurustelujuoman lisäksi ympärivuotinen ruokapöydän juoma. Se sopii hyvin muun muassa joulupöytään.

Lisäksi se käy piknikien ohella valmistujaisiin, häihin, rapujuhliin ja juhannusjuomaksi ja erityisen hyvin grilliruokien sekä kasvi-, kala-, äyriäisruokien sekä tapaspalojen seuraksi.

 

Kuuluisin roseealue on Ranskan kaakkoisosan Provence. Maakunnassa on kymmenen virallista laatuviinialuetta, joilla viljellään 58:aa rypälelajiketta.

Rypäleiden hinta on kolminkertaistunut kymmenessä vuodessa.

– Roseissa käytetyille rypäleille on paljon kysyntää, mutta viljelijöiden ja viljelyalan määrä ei ole lisääntynyt, Liikola selvittää hinnan nousun syitä.

Provencen alueen roseille on tyypillistä sitruksisuus ja mineraalisuus. Väriltään viinit ovat vain vähän punertavia, jopa valkoviinimäisiä ja maultaan kepeitä.

Täyteläiset, tummemman punaiset ja hedelmäiset roseet tulevat muun muassa Saksasta, Ranskan muilta viinialueilta, Italiasta, Chilestä ja Yhdysvalloista.

 

"Ei tarvitse kotona todeta, että viini oli huono"

Maistelutilaisuuksista eli tastingeista on tullut yleinen käytäntö sekä Alkossa että tuotteiden maahantuojilla. Niitä järjestetään myös messuista laivaristeilyihin ja yritysten henkilökuntatilaisuuksiin.

Alkon järjestämään roseeviinien maistelutilaisuuteen eli pruuviin kesäkuun alussa osallistuneella Saara Hasu-Varttilalla on kokemusta useista maahantuojien ja Alkon tilaisuuksista sekä aiemman työpaikan viinikerhon järjestämistä tastingeista.

– Hyvä idea. Näistä saa paljon tuotetietoutta. Roseeviinit ovat kategoriana vaikea. Sitten kun on maistanut kymmentä tuotetta, löytää suosikkinsa ja tietää minkä ostaa seuraavan kerran. Muuten käy niin, että vasta kotona pullon jo ostettuaan voi todeta, oliko viinivalinta hyvä vai huono, Hasu-Varttila toteaa.

Roseeviinejä oli maistelemassa myös Hasu-Varttilan äiti Liisa Lumiaho.

Aiemmin hän on perehtynyt kansalaisopiston tilaisuudessa viinien ja ruoan liittoon. Hän osallistui myös ystäväporukassa järjestettyyn leikkimieliseen samppanjapruuviin.

– Jokainen pariskunta toi yhden pullon, peitimme pullot foliokääreisiin ja maistelimme juomia tietämättä, mistä tuotteesta oli kyse. Juomapisteytyksen voittajaksi osoittautui Bollinger.

Myös Lumiaholla on kokemusta siitä, että summamutikassa valitessa voi tulla hutiostos.

– Tällaisen tilaisuuden jälkeen uskon, että löydän oman roseeviinisuosikkini. Onneksi myös Alkon myymälöissä saa loistavaa opastusta viinivalintoihin.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .