Seminaarinmäen mieslaulajat lähtee kiertueelle Kaliforniaan

Kalifornian keikoilla Semmarit promoaa kotikaupunkiaan kahden videon voimin. Esillä on etenkin ict-osaaminen.

Semmarit eli Seminaarinmäen mieslaulajat lentää tänään konserttikiertueelle Kaliforniaan. Keikat järjestetään San Franciscon Mezzaninessa, San Josen Hammer Theatressa ja Los Angelesin The El Reyssa.

Lisäksi Semmarit esiintyy yksityistilaisuuksissa ja piipahtaa äänitystudiolla. Matkasta kuvataan roadmovie-dokumentti ja some-materiaalia.

 

Mukana Kalifornian lavoilla on uusi hahmo: Markus Kinnusen esittämä YouToupeeMan. Hän on jäyhä suomalaismies, joka perustaa oman tubetuskanavan. Kinnunen verhoaa päänsä Seitsemän veljeksen tyylisellä keltajouhitukalla eli peruukilla eli toupeella. Hän osaa myös tanssia bobcatin kanssa sekä ylittää sulavasti kaikki kielimuurit puhumalla käsillään, esittäjänsä, Kilpisen koulun teknisen käsityönopettajan, Markus Kinnusen tavoin.

– Hahmo syntyi vahingossa, kun esittelimme Kiinan vierailulla Hunanin tv-yhtiön tuotantotiimille suomalaisten jäyhää kansanluonnetta. Kerroin, että meillä on tapana ilmaista itseämme suurieleisesti. Sitten nousin neuvottelupöydälle käsiseisontaan ja jatkoin juttua, Kinnunen kertoo.

Joel Linna kuvailee hahmoa elämää nähneeksi tietäjäksi, joka on oppinut löytämään turhasta olennaisen.

 

Semmarit on koostanut ulkomaan esiintymisiä varten useita englanninkielisiä biisejä ja spiikkejä. Jenkkiyleisölle he tarjoilevat muun muassa sumopainikohtauksen, joka esiintyjien ihmetykseksi toimi hyvin myös Kiinassa.

Markus Kinnunen, Joel Linna ja Pasi Pohjola ovat huomanneet, että itseironialla kyllästetty huumori uppoaa yleisöön samalla tavalla joka puolella maailmaa.

Linnan mukaan ulkomailla esiintymisen pointti on siinä, että miehet pääsevät hämmentämään yleisöä ilman ennakko-odotuksia.

– Tällä formaatilla me olemme aika uniikki ryhmä, kovin montaa samanlaista ei ole koko maailmassa. Kaliforniassa voimme käyttää uudestaan kaikki parhaimmat jutut 30 vuoden ajalta.

Performanssikuoro on tehnyt viidesti laajan kiertueen Kiinaan. Konsertteja on ollut myös muun muassa Saksassa, Ruotsissa, Sveitsissä, Virossa, Portugalissa ja Skotlannissa.

Pohjois-Amerikassa he konsertoivat edellisen kerran vuonna 2003, tuolloin Yhdysvaltojen Seattlessa ja Kanadan Vancouverissa.

 

Kaliforniassa Semmareiden mukana matkaa osan aikaa pelitubettaja Jonna Paananen. Yhteistyötä kokoonpano tekee myös Business Jyväskylän kanssa. Matkaa varten Semmarit on valmistanut kaksi videota, joilla promotaan Jyväskylää huumorin ja performanssin keinoin. Business Jyväskylän markkinointipäällikkö Suvi Vuojolainen sanoo, että videoiden näkökulmana on elinkeinoelämä ja kaupungin vahva ict-osaaminen ja markkinointikanavana sosiaalinen media.

Semmareissa esiintyy edelleen 12 alkuperäistä jäsentä. Toisin sanoen heitä Jyväskylän yliopiston luokanopettajaopiskelijoita, jotka C-rakennuksen kahviossa pohtivat, mitä hauskaa omissa bändeissään soittavat opiskelukaverit voisivat yhdessä kehittää.

–  Alussa puolet musiikista oli omaa tuotantoa, puolet kuorosävellyksiä, ja me nuoret miehet lähinnä seisoimme rivissä. Mutta mitä kauemmin on tehty näitä hommia, sitä energisempää on esiintyminen. Nyt hypitään korkealle ilmaan ja kaikki musiikki on omaa tuotantoa.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko joka päivä 15 eur. / 3 kk kestotilauksena

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .