Stam1na ja Steep 13.5.2006

Lemi-lähtöisen metalliyhtye Stam1nan viime viikolla julkaistulla Uudet kymmenen käskyä -albumilla musiikki tuntuu nousevan jo sille tasolle, että on enää pelkkä mielipidekysymys, onko kyseessä merkittävin suomen kielellä laulettu metallialbumi.

Näistä lähtökohdista yhtyeen Lutakon-keikalle oli asetettuna kovat odotukset. Viime vuonna menestyneen debyyttialbumin julkaissutta yhtyettä odotti lavalle loppuunmyyty Tanssisali.

Lämmittelijän tehtävä oli suotu tamperelaiselle Steep-yhtyeelle. Vastikään julkaistun debyyttialbumin materiaalista koottu setti sai aran vastaanoton, vaikka bändin yksinkertaisen voimaperäiset kappaleet iskivät hyvin ensikosketuksellakin.

Rohkeutta hypätä tilanteen vietäväksi

Illan kappalevalinnoissa pääpaino oli odotetusti uudella levyllä, jolta kuultiin kahta lukuun ottamatta kaikki kappaleet. Liekö uusien kappaleiden tuoreus ja vaikeus syynä siihen, että debyytiltä esitetyt neljä kappaletta saivat yhä innostuneimman vastaanoton yleisöltä.

Stam1nalla ei ollut vaikeuksia siirtää uuden levyn haastavia, astetta vakavamielisempiä kappaleita livetilanteeseen. Laulaja-kitaristi Antti Hyyrynen selvisi haastavasta tehtävästään ilman ylimääräistä hikoilua. Terrorismin vastaisen sodan paniikkimentaliteettia kritisoiva Viisi laukausta päähän toimi nimensä mukaisesti ja keikan päättänyt Kaksi reittiä yksi suunta osoitti upeasti Stam1nan dynamiikantajun.

Yhtyeenä Stam1na on onnistuneen monipuolinen. Sanoituksissaan Hyyrynen on selkeän yhteiskuntakriittinen, mutta hän käyttää musiikin tyyliin hyvin soveltuvaa muotokieltä. Teknisesti yhtye on taitava, erityisesti kitaristi Pekka Olkkosen soolot ovat mieleen jäävän tyylitajuisia. Silti lavalla bändi korostaa esiintymisessään hauskanpitoa.

Stam1na hallitsee vaarallisuudenkin - tai siitä piittaamattomuuden. Useiden vuosien taustaharjoittelu demotasolla ja viime vuoden tiivis keikkarupeama ovat hioneet yhtyeestä ihailtavan tehokkaan ryhmän.

Lauantain keikalla harjoittelu huipentui Vapaa maa -kappaleen kitarasoolon aikana. Hyyrynen luovutti oman kitaransa basisti Kai-Pekka Kangasmäelle, joka puolestaan oli luovuttanut oman soittimensa kitarateknikko Jyri Kangastalon soitettavaksi. Pian Hyyrynen jo sukelsi pää edellä yleisön päälle kymmenien käsiparien kannateltavaksi. Ja soolon loppuessa mies oli jo takaisin lavalla, soittimien vaihtoa ja kappale sai jatkua.

Hienosti käsikirjoitettu tilanne alleviivaa mielestäni sitä, miten Stam1na elää täysillä juuri nyt. Se hallitsee kaiken tekemänsä, mutta on valmis antautumaan myös tilanteen vietäväksi.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.