Suomen muotialalta puuttuvat kaupalliset osaajat

Suomen muotiala tarvitsee kipeästi liike-elämän ja markkinoinnin taitajia. Luovien alojen liiketoiminnan kehittämisyhdistyksen Digesin asiantuntija Helena Pekkarinen sanoo, että Suomessa on opittava muodostamaan tiimejä samaan tapaan kuin vaikkapa Ruotsissa.

- Siellä on tiimi, jossa yksi osaa jakelun, yksi tuotannon, yksi bisneksen, yksi brändirakennuksen ja yksi suunnittelun.

Myös Muotikaupan liiton toimitusjohtaja Yrjö Gorski katsoo, että suomalainen muoti kaipaa kontakteja.

- Ainut kontakti, jolla suomalainen nuori suunnittelija pääsee maailman bisnekseen mukaan, on se, että ulkomainen messujärjestäjä tarjoaa hänelle ilmaisen messupaikan sen vuoksi, että hän on lupaava suunnittelija Suomesta, hän kuvaa.

Messuilla kiertämisestä ja oman myymälän takahuoneessa ompelemisesta on pitkä matka bisnekseen, Gorski huomauttaa.

Haaste on jo tiedostettu muotialalla. Aalto-yliopistossa Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu ja Kauppakorkeakoulu virittelevät yhteistä sivuainetta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.