Tämä peli teki kaiken oikein 20 vuotta sitten

Tasohyppelypeli Super Mario World 2: Yoshi's Island oli rohkea veto Nintendolta vuonna 1995. Pelissä ketterä ja suosittu Mario siirrettiin taustalle ja esiin nostettiin hänen raskasliikkeisempi apuri, vihreä Yoshi-dino. Myös grafiikka koki perusteellisen muutoksen, kun ulkoasu matki lasten satukirjoja.

Pelattavuudessa muutokset eivät jääneet päähahmon liikenopeuteen ja erilaiseen hyppytyyliin, vaan suunnittelu tuntui kauttaaltaan raikkaalta. Yoshi pystyi esimerkiksi syömään vihollisia ja munimaan ne heiteltäviksi ammuksiksi – siten oltiin vaarallisia etäältä ja kerättiin muutoin saavuttamattomia esineitä.

Keräämisestä ammennettiinkin tuoretta näkökulmaa tasoloikkaan, sillä kenttien läpäisy oli vain osa kokemusta. Salaisuuksien haastava haaliminen avasi uusia alueita ja tuntui antoisalta. Tällaisesta pelisuunnittelusta on sittemmin muodostunut oleellinen osa moderneja pelejä genreen katsomatta.

Nintendon riskinotto kannatti, sillä Yoshi's Island nousi silloisen sankkalukuisen 2D-tasoloikan kärkeen. Se myös päätti lajin huipulle: tästä eteenpäin pelintekijöiden ja yleisön huomio siirtyi 3D-grafiikkaan ja sen mahdollistamaan uuteen pelattavuuteen.

20 vuotta myöhemmin Yoshi's Islandin pariin palaaminen tarjoaa iloisen jälleennäkemisen. Pelattavuus ja ulkoasu ovat kestäneet kunniakkaasti aikaa, ja kasassa on yhä maaginen tasoloikkakokemus, jonka valtavan mielikuvituksen ja kunnianhimon rinnalla monet nykypelit kalpenevat.

Lue arvio Nintendo Wii U:n uudesta Yoshi's Woolly World -pelistä keskiviikon 24.6. Keskisuomalaisesta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.