Tärkeintä on olla liikkeessä

Wiidakon viime perjantainen Tanssisali Lutakon keikka ei alkanut lupaavasti. Soundit olivat tukossa, piuhat solmussa ja kieliäkin katkesi.

Kolmannen biisin alussa bändin laulaja, Markus Kujawa, päätti nollata tilanteen koukkaamalla backstagen kautta uudelleen lavalle: "Hyvää iltaa, me olemme Wiidakko!". Kevennyksen jälkeen asiat alkoivat hiljalleen luonnistua ja lavalla nähtiin lopulta energisyydestään tunnettu lahtelaisviisikko.

Energia ja live-dynamiikka toimivat lähtökohtina myös juuri julkaistulla Asiat joita et voi koskaan saavuttaa -levyllä. Järjestyksessään toinen pitkäsoitto on nauhoitettu reilussa viikossa bändi-ottoina, lauluja ja muutamia päällesoittoja lukuun ottamatta.

Ratkaisun taustalta löytyy 22-Pistepirkoista tuttu Asko Keränen ja tuottaja-aisaparina toiminut nuori Aku Rannila.

- He halusivat tehdä levyn, joka ei ole kahlittu klikin, eikä raita-soiton orjaksi. Taustalla ei ole mitään kannanottoa: tää on vaan erilainen lähestymistapa, joka sopii meidän tyyliin, kertoo bändin kitaristi Tuomo Tähtinen.

Tuottajan salaiset metodit

Tuore levy kuulostaa Uusi Järjestys -debyyttiä yhtenäisemmältä ja rosoisemmalta. Pieniä mokia ei tällä kertaa lähdetty paikkailemaan: tarkoituksena oli metsästää kuningasottoja, tehdä bändin kuuloinen silottelematon levy.

Työskentely oli Tähtisen mukaan rentoa. Jos soitto ei luistanut, pidettiin rauhassa taukoa ja haettiin fiiliksiä.

- Tuottajilla oli selkeä roolijako. Keränen operoi henkisellä puolella, Rannila teknisellä.

- Aku toteutti Askon visiot; se kombinaatio oli aika hauska. Askolla oli välillä aika hämäriäkin juttuja. Se saattoi sanoa, että ois kiva, että tuolla olisi jotain keltaista ja Aku teki töitä käskettyä, naureskelee bändin toinen kitaristi Juho Talja.

- Asko on myös pedagogisesti taitava, se osaa valaa uskoa ja kannustaa. Itseluottamus kasvoi 10 pv:n aikana aika paljon, kertoo Tähtinen.

Henkisen puolen tuottajana Keränen ohjaili soittajia hienovaraisen ovelasti. Kun toisena singlenä julkaistua Jokainen hyvästi on liikaa -kappaletta nauhoitettiin, rumpali Jyri Uurtimo huomasi lattialla tamburiinin ja sai uuden idean väliosan sovitukseen. Idea oli kuitenkin ujutettu salaa hänen päähänsä tarkkaamossa häärivän indie-hämyn toimesta.

- Kun menin myöhemmin tarkkaamon puolelle Asko tuli kuiskaamaan, että vitsi mä toivoin, että näin tapahtuisi. Mä kaivoin sen salaa syötille, mä halusin, että se löytää sen itse, kertoo Tähtinen ja jatkaa:

- Meillä ei ole hajuakaan kuinka paljon tällaista on päätynyt levylle. Se antaa keksiä itse, mutta samalla ohjailee ovelasti. Bändistä lähtevä fiilis on Keräselle tärkeintä.

Matkalla on hyvä olla

Kitaristien mukaan Wiidakon laki perustuu demokratiaan. Kaikki osallistuvat vahvasti sekä sovittamiseen, että biisien tekoon. Sanoitukset on kuitenkin jätetty laulaja Markus Kujawan henkilökohtaiseksi alueeksi.

Ensimmäisellä levyllä Kujawalla oli 980 ongelmaa. Uudella levyllä asiat eivät ole juuri paremmiksi muuttuneet. Vaikka mistään teema-levystä ei olekaan kyse, levyn nimibiisi, Asiat joita et voi koskaan saavuttaa, tuntuu kokoavan alleen useissa biiseissä toistuvat tunnelmat toteutumattomista haaveista ja turhista odotuksista.

- Yleensä hoetaan aina, että kaikki on mahdollista, mutta eihän se niin ole. Biisissä pohditaan sitä, että pitäisikö joskus myöntää, että kaikki ei olekaan mahdollista ja keskittyä haaveilun sijaan realistisempiin asioihin, pohtii Kujawa.

Kujawan mukaan sanoitusten kestoteemana toistuu myös matkustaminen. Uuden levyn Tonava on jatkoa debyytin Varsova-kappaleesta alkaneelle Itä-Eurooppa-trilogialle, joka on tarkoitus saattaa loppuun seuraavalla pitkäsoitolla.

Tärkeintä ei ole päästä perille, vaan olla matkalla. Samalla tavalla bändin jätkät ajattelevat myös musiikistaan. Neljän Ruusun kohtalo turvallisen tylsänä instituutiona ei kiinnosta. Bändin pitää pysyä liikkeessä.

- Mulla ei nyt satu olemaan kristallipalloa mukana, mutta jos me tehdään vielä 20 vuoden päästä musaa, mä toivon, että me ei olla missään vaiheessa jämähdetty aloilleen. Etsiminen ja yleensäkin muutos on tärkeää. Saman toistamisessa ei ole mieltä, summaa Talja.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.