Taiturimaiset solistit pääosissa

KONSERTTI

JYVÄSKYLÄ SINFONIA

Mestarit yhdessä

Teatteritalossa 3.9.2008

Iloinen puheensorina täytti Teatteritalon lämpiön Jyväskylä Sinfonian syyskauden avajaiskonsertin alkaessa keskiviikkona, kun taidemusiikin ystävät kokoontuivat kesän jälkeen yhteisen harrastuksen äärelle. Mestarit yhdessä -konsertti oli innoittanut syksyisestä säästä huolimatta liikkeelle täyden salillisen kuulijoita.

Ranskalainen Jyväskylä Sinfonian kapellimestari Patrick Gallois oli valmistanut juhlan kunniaksi suomenkielisen puheen, joka toivotti yleisön tervetulleeksi alkavaan syksyyn. Gallois'n sanoma keskittyi kannustamaan konserttitalohankkeen etenemistä: kapellimestari aikoo jatkaa johtamista valkoinen, konserttitalohankkeen puolesta puhuva liina hihassaan tänäkin syksynä.

Nuoren Ville Matvejeffin sävellys Seaside Rendezvous oli kunniapaikalla syyskauden ohjelmiston ensimmäisenä. Teos sisälsi kiehtovaa ja sävyrikasta tunnelmaa. Lyömäsoittimien ja puhaltimien voima havahdutti välillä eteenpäin kulkevan teoksen virrasta ja suuntasi kuulijan tarkkaavaisuuden uuteen kohteeseen. Teoksessa oli kuultavissa innokkuus ja kyvykkyys musiikin luomiseen.

Forsténin soolo ihastutti sievyydellään

Neliosainen, "Mozartianaksi" kutsuttu Pjotr Tshaikovskin Sarja orkesterille nro 4 G-duuri op. 61 kuorrutti klassismin kehikon romanttisilla tunnelmilla. Preghiera-osassa orkesteri avasi palkeensa toden teolla ja tuotti intensiivistä ja vahvaa ilmaisua tshaikovskilaisittain väkevästi. Viimeisessä osassa konserttimestari Harri Forsténin soolo-osuus ihastutti sievyydellään ja sävykkyydellään.

Illan päätähdet viulisti Arve Tellefsen ja sellisti Arto Noras astuivat lavalle väliajan jälkeen. Johannes Brahmsin Konsertto viululle, sellolle ja orkesterille a-molli op. 102 oli aito kahden mestarin ja orkesterin vuoropuhelu. Allegro-osaan oli panostettu, mikä kuului ja tuntui jokaisessa fraasissa, mutta myös kokonaisuuden harkitussa ilmaisuvoimassa. Solistien taiturillisuus kohosi ansaitusti päärooliin orkesterin tukiessa ja vahvistaessa kokonaisuutta omalta osaltaan. Ensimmäisen osan lataus ei kantanut maltillisempien toisen ja kolmannen osan läpi alkuperäisellä voimalla, mikä ei kuitenkaan jäänyt harmittamaan. Onnistuneen Allegro-osan tunnelma jäi päällimmäisenä mieleen orkesterimme kauden avauksesta nuoren säveltäjän lupaavan teoksen ohella.

ELINA LILLSTARNG

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.