Vieläkö muistat nämä kohumainokset? Seksillä, erotiikalla ja alastomuudella myydään avoimesti mutta myös piiloviestein

Seksin hyödyntämisessä mainonnassa ei ole mitään uutta. Ei myöskään siinä, että juuri seksi eri muodoissaan aiheuttaa kitkerimmän palautteen, kun mainos niin sanotusti läikkyy yli. Usein siinä määrin, että mainos poistuu tai muuttuu.

Tunnetuimpia kotimaisia kontroversioita asiassa on niin sanottu Panu-tyttö-mainos 1990-luvun alkupuolella. Mainoksessa nykyisin nimeä Anne-Marie Ellin-Laitinen kantava nainen esitteli paljastavan rintavakonsa kera Teknoksen maaleja siinä määrin, että hänestä tuli julkkis ja mainos kiellettiin 1994. Tuomion mukaan mainos oli naista halventava. Ellin-Laitinen on myöhemmin kertonut, että tuoreeltaan tuli paljon haukkumapostia – kaikki naisilta.

Sarjaa jatkoi Olvi-tyttö-mainos 1990-luvun lopulla. Siinä mallina, juontajana ja toimitusjohtajana nykyisin toimiva Jenni Ahola poseerasi saunassa ilman rihmankiertämää. Olut, sauna ja alastomuus kietoutuvat Suomessa yhteen ja ovat luonnollisia asioita privaatisti, mutta julkisena mainoksena paketti oli liikaa.

Olvi-mainos 1998

Coca-Cola Zeron kuuma tv-spotti kiehautti puolestaan suomalaisia niin paljon, että yhtiö typisti mainostaan. Coca-Cola Finland leikkasi 2008 televisiossa jo viikon pyörineen Zero-juoman spotin uudestaan. Tämä tapahtui sen jälkeen kun yhtiö oli saanut kuluttajapalautetta, jossa filmiä pidettiin liian seksistisenä. Zero-miehen unelmissa ikävät eroasiat entisestä tyttöystävästä kun unohtuivat hemaisevien ja vähäpukeisten tankotanssijoiden kurveihin ja liehittelyyn.

Coca Cola Zero 2008 -mainos 

Nykyäänkin seksivälinemainokset aiheuttavat osassa ihmisiä hymyilyä, osassa ärtymystä. Näin oli myös silloin, kun eräällä radioasemalla pyöri 2011 Kaalimato-sivuston mainos, jossa pääosassa oli joulupukki. Ei päästänyt Marjukka pukkia piparia maistamaan, silti mainoksesta tuli huomautus.

Mynthonin Facebook-sivuilla julkaistiin 2015 vuoden 2012 Miss Suomen Sara Chafakin tähdittämä mainos. Mainoksessa Chafak lähestyi hississä miehiä ja kysyi: Pussataanko? Pusun sijaan miehet saivat Mynthon-pastilleja. Kohu nousi, kun moni koki mainoksen osoittavan seksuaalista häirintää.

Sara Chafak -mainos

2016 osansa sai Finnmatkat, jonka mainoksessa kaksi miestä syleili toisiaan vedessä eksoottisessa lomakohteessa ja antautui lopulta suudelmaan. Osa piti mainosta stereotypioita rikkovana, osa "oksettavana", "hyvän maun vastaisena" ja moraalittomana".

Aina ei onnistu kirkkokaan. Turussa 2017 järjestettyjen Kirkkopäivien mainos herätti porua, kun tienvarsijulisteen kuvassa oli vähäpukeinen nainen ja teksti ”Make him love you”. Tekstin päälle oli kirjoitettu, että ”Sä olet hyvä just sellaisena kuin oot. – Jezuz”.

Moraaliset pohdinnat eivät koske vain suomalaisia. 2017 kazakstanilainen Chocotravel-matkatoimisto julkaisi mainoksen, jossa esiintyi joukko lentoemäntiä. He olivat kuvissa ja videolla ajatuksella, että ilman vaatteita. Lentoemänniksi ihmiset saattoi päätellä huivien ja hattujen perusteella, loput univormusta oli "unohtunut". Mainosta arvosteltiin odotetusti seksistiseksi ja naisia esineellistäväksi. Matkailufirmaa ei pelastanut sekään, että se julkaisi myöhemmin täysin vastaavanlaisen videon myös miehistä.

Kazakhstan-mainos

Mainostajan kannalta tällainen seksiin, erotiikkaan tai alastomuuteen liittyvä loukkaavuus voi olla tahatonta töpeksintää, mutta useimmiten tietoista toimintaa: kohu nostaa asian esille ja tarkoitusperät saavutetaan, vaikka osa yleisöstä ilmoittaisikin olevansa verisesti loukkaantunut. Ja aina viestintä ei ole avointa ja yhdellä tapaa tulkittavissa vaan se voi olla myös vihjailevaa.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko joka päivä 15 eur. / 3 kk kestotilauksena

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .