Viisi huippupeliä, joita ei saa tavallisesta pelikaupasta

Pelien digitaalinen myynti ei ole ollut ilouutinen perinteisille kaupoille. Kuluttajankin on vaikea innostua kalliista nettikaupan pelistä, jolla ei ole vaihto- eikä jälleenmyyntiarvoa. Asialla on kuitenkin kääntöpuolensa.

Nettikaupat ovat johtaneet positiivista virtaa pelialalle antamalla mahdollisuuden kokeellisille peleille ja pienemmille lajityypeille, joita vanha jakeluketju hylkisi.

Nämä pelit voidaan hinnoitella vain murto-osaan tavanomaisesta, korkeimmillaan jopa 70 euroon yltävästä hinnasta. Näin ne voidaan myös tehdä pienemmissä tiimeissä, mihin osaltaan teknologian kehitys on antanut mahdollisuuden.

Digitaaliset pelit ovat tuoneet uusia työpaikkoja, ja tulevaisuudessa tullaan näkemään enemmän pelejä esimerkiksi Afrikasta, Etelä-Amerikasta ja pienistä Euroopan maista.

Tässä viisi huippupeliä, joita ei olisi ilman nettikauppoja.

OutRun Online Arcade (Sega, Sumo Digital, 2009)

Kolikkopelihallien OutRun 2 SP -ajopelin upea uusintaversio, OutRun Online Arcade, saapui vain konsolien verkkokauppoihin. Se osoittaa kuitenkin juuri nettikaupan Akilleen kantapään: digipelit voidaan vetää verkosta pois hetkessä ja varoittamatta, minkä jälkeen ne menetetään iäksi. Näin kulttuuriperimä kärsii, kun pelit jäävät silloin elämään enää ainoastaan harvojen kovalevyille.

Segan vauhdikas ja suorastaan euforinen kaahailukokemus ei ole enää saatavilla, koska siinä ohjattavien Ferrarien lupalisenssi vanhentui.

From Dust (Ubisoft Montpellier, 2011)

Mestarillisen Another Worldin (1991) yksin tehnyt Éric Chahi jätti pelit vuoden 1998 Heart of Darknessin jälkeen. Teknologian kehitys ja digitaalinen jakelukanava saivat ranskalaisherran kuitenkin tekemään väkevän comebackin 13 vuoden jälkeen. From Dust on Chahin intohimosta, vulkanologiasta, syntynyt jumalpeli, jossa pelaajan vastuulla on sivilisaation alkutaival.

Se eroaa myös kiehtovasti edukseen jumalpelien genressä: pelaaja ei suoranaisesti ohjaa hahmoja, vaan vaikuttaa heidän elämäänsä muokkaamalla ympäröivää maa-, vesi- ja kallioperää.

Sine Mora (Digital Reality, Grasshopper Manufacture, 2012)

Räiskintäpelien suosio suuren yleisön silmissä on näivettänyt vanhan koulukunnan kaksiulotteiset ammuntapelit marginaaligenreksi. Taite tapahtui yli kymmenen vuotta sitten, kun huikeat R-Type Final (2003) ja Gradius V (2004) jäivät viimeisiksi suuriksi julkaisuiksi.

Laji ei ole onneksi kuollut, sillä netti on antanut sille uuden mahdollisuuden. Paras on unkarilais-japanilainen Sine Mora, jossa syvällinen mekaniikka toteutetaan modernisti: pelissä voi hidastaa aikaa. Raikas ulkoasu ja Silent Hill -kauhupelien säveltä Akira Yamaokan kaunis musiikki kruunaavat kokonaisuuden.

EarthBound (Ape, HAL Laboratory, 1994, 2013)

Super Nintendolle vuonna 1994 julkaistua japanilaista roolipeliä EarthBound ei koskaan saatu Eurooppaan. Englanninkielisen EarthBoundin pelaaminen onkin ollut haasteellista, sillä harvinaisesta Pohjois-Amerikan versiosta joutuu maksamaan helposti jopa yli 700 euroa.

Nintendo teki kuitenkin hienon kulttuuriteon ja julkaisi pelin englanniksi Wii U:n verkkokauppaan kymmenellä eurolla vuonna 2013.

Ilman digitaalista kauppaa tämän hyväntuulisen ja kekseliään roolipelihelmen pelaaminen olisi käytännössä mahdotonta.

The Sailor's Dream (Simogo, 2014)

Mobiilipelit ostetaan vain verkkokaupasta, jossa valinnanvaraa on valtavasti ja laatukriteerit olemattomia. Pelit maksavat joko muutamia euroja tai ne ladataan ilmaiseksi. Kuluttaja pyritään koukuttamaan huokeaan peliin, minkä jälkeen rahaa nyhdetään mikromaksuilla. Mobiilipeleistä laatua on hankala löytää, mutta poikkeuksiakin on. Ruotsalainen Simogo on mobiilistudioiden aatelia. The Sailor's Dream on tuotteliaan tiimin ansiokkain peli. Filosofinen kokemus painottaa tunnelmaa ja minimaalista kerrontaa. Pelattavuus on mallikkaasti toteutettu kosketusnäytölle.

Lue digitaalisesti viidessä osassa julkaistun Life Is Strange -seikkailupelin arvio keskiviikon 9.12. Keskisuomalaisesta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.