Voisiko tässä olla viimeinkin hyvä pelielokuva?

Super Mario Bros.:sta Max Payneen ja Tomb Raiderista Doomiin – peleihin pohjautuvat Hollywood-elokuvat ovat olleet joko vaatimattomia tai peräti ala-arvoisia. Lohtua on tosin saatu japanilaisista animaatioelokuvista, mutta näyttelijöin toteutetut pelileffat ovat jättäneet kylmäksi kerta toisensa jälkeen.

Ensi kesänä valkokankaille saapuu amerikkalaisen Blizzard Entertainmentin suosittuun pelisarjaan perustuva fantasiaseikkailu Warcraft. Voisiko siitä olla kaivatuksi sateentekijäksi?

Näin uskoo ainakin elokuvan ohjaaja, brittiläinen Duncan Jones, joka on herättänyt huomiota elokuvillaan Moon (2009) ja Source Code (2011).

Samalla kun Anaheimin valtava messukeskus on täyttynyt 25 tuhannesta BlizzCon 2015 -pelitapahtuman iloisesta osallistujasta, rakennuksen hiljaisessa yläteatterissa Jones ja Warcraftin näyttelijät esittelevät tulevan elokuvan ensimmäistä traileria kouralliselle lehdistöä.

Jones tunnustautuu heti kärkeen kiihkeäksi pelaajaksi. Hän on käynyt läpi kaikki Warcraftit alkaen vuodesta 1994, ja on suhtautunut peleihin muutoinkin intohimoisesti – lapsena niinkin palavasti, että hänen isänsä, muusikkolegenda David Bowie oli kehottanut häntä tavallisen vanhemman tavoin lopettamaan pelaamisen ja lähtemään ulos leikkimään.

– Ennen kuin World of Warcraft oli edes pilke kenenkään silmäkulmassa, pelasin alati ystävieni kanssa massiivista nettiroolipeliä nimeltä Ultima Online. Johdin siinä kiltaa, Duncan Jones sanoo.

– Ja kun World of Warcraft julkaistiin vuonna 2004 siirryimme sen pariin. Meitä oli ympäri maailmaa; Amerikasta, Skotlannista, Saksasta. Olimme kuin perhe. Pelatessa tunsimme lojaalisuutta toisiimme ja yhteiseen tehtäväämme, Jones jatkaa.

Hän haluaa välittää juuri tämän yhteisöllisyyden tunteen elokuvassaan.

– Elokuvan ytimessä pohditaan lojaalisuutta. Sitä, kenestä välitämme ja kenestä pidämme huolta. Näin se on pelissäkin, joten halusin sen heijastuvan myös keskeisesti elokuvaan. Ja uskon siinä onnistuneemme, selittää ohjaaja.

Sadan miljoonan dollarin budjetti

Elokuvan naistähti, Paula Patton, jatkaa teemasta:

– Warcraftin maailma peilaa omaamme. Aina ei ole kyse mustavalkoisesti siitä, kuka on hyvä ja kuka paha. Kumpaakaan osapuolta ei voi tuomita. Lisäksi jotkut käyttävät valtaa väärin. Mitä tapahtuu, kun korruptio ottaa vallan?

100 miljoonan dollarin budjetin Warcraft kertoo ihmisten ja örkkien kohtaamisesta ja heidän ensimmäisestä sodasta. Tietokonetehosteet tekee alan ekspertti, Tähtien sodatkin työstänyt Industrial Light & Magic.

Elokuvassa kookasta örkkiä esittävä Toby Kebbell toivoo, että jälki jatkaisi siitä, mihin Avatar (2009) ja Apinoiden planeetan synty (2011) ovat nostaneet riman. Ja Kebbellin luulisi tietävän: hän näytteli tietokonetehostein luotua apinaa jälkimmäisen leffan jatko-osassa.

– Liiketunnistuksen avulla kuvattu näytteleminen on hyvin paljastavaa. Se näyttää pienimmätkin virheet, joten roolissa pysyminen on tärkeää. Avuksi tarvitsee taitavan ohjaajan, koska itse ei näe todellista suoritustaan, sanoo Kebbell.

Näyttelijä Daniel Wu tekee puolestaan kelpo havainnon liiketunnistusnäyttelemisen ja pelaamisen väliltä:

– Kyse on tietyllä tavalla tietokonehahmon ohjaamisesta. Peleissä siihen käytetään ohjainta, me vain käytämme koko kehoa välittääksemme kuvitteellisen hahmon liikkeet ja tunneskaalan katsojalle.

Paikalla oli myös Blizzardin pelisuunnittelija Chris Metzen, joka on käsikirjoittanut elokuvan. Metzen kertoi, että elokuva pohjautuu sarjan ensimmäiseen peliin Warcraft: Orcs & Humans (1994), mutta tarinaa on muutettu palvelemaan elokuvakerrontaa ja korjaamaan Blizzardin tarinallisia epäkohtia.

– Olemme tehneet vuosien varrella joitakin omituisia päätöksiä sarjan taustatarinan suhteen – ratkaisuja, jotka haluaisin perua. Olen erittäin ylpeä World of Warcraftista, mutta tämän alkutarinan kertominen uudelleen elokuvana Duncan Jonesin taitavissa käsissä antoi mahdollisuuden vapautukseen pelisarjan kerrontaa vaivaavista käsitteellisistä synneistä, Metzen hehkuttaa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Anaheimissa nähtiin cosplayn loistoa – katso BlizzConin parasta antia tästä