Uusiutuva kolaritesti kuumensi osan autonvalmistajista – isoille maastureille luvassa ongelmia yhteensopivuudessa

Tällaisella testillä Euro NCAP alkaa mitata autojen "yhteensopivuutta". Testin arvioidaan pudottavan isojen maastureiden testiluokituksia. Euro NCAP

Timo Nieminen

Autojen turvallisuutta Euroopassa valvova Euro NCAP on ilmoittanut uudistavansa testiohjelmansa.

Suurin muutos on täysin uusi testimenetelmä, jota liikenteen asiantuntijat kutsuvat "isojen karhujen vahtimiseksi". Nimitys johtuu siitä, että testi saattaa pudottaa monien isojen katumaastureiden turvallisuusluokitusta. Puolenkymmentä suuria maastureita valmistavaa yhtiötä on vastustanut uutta testiä jo sen valmisteluvaiheessa.

Testattava auto ajetaan 50 kilometrin tuntinopeudella päin samaa nopeutta liikkuvaa, matalahkoa estettä. Euro NCAP:n mukaan testillä voidaan selvittää, millaiset vauriot testattava auto aiheuttaa nokkakolarissa pienehkölle kaupunkiautolle ja sen matkustajille.

Turvallisuustestaajien mukaan autojen koon kasvaminen ja isojen katumaastureiden yleistyminen ovat viime vuosina tuoneet liikenteeseen uudenlaisia ongelmia. Suuren massan autojen kyydissä on turvallista matkustaa, mutta niiden kanssa törmäävät pienet autot voivat kärsiä suuria vaurioita matalissakin nopeuksissa.

Uusi testi mittaa Euro NCAP:n mukaan autojen yhteensopivuutta liikenteessä.

– Uuden testin tarkoitus on saada suurten henkilöautojen valmistajat jakamaan vastuu mahdollisista törmäyksistä ja etsimään keinoja turvallisuuden parantamiseksi. Jos testattava auto ei pärjää yhteensopivuustestissä, se vaikuttaa auton yleisarvioon, sanoo Euro NCAP:n hallituksen jäsen Matthew Avery.

Samalla Euro NCAP tekee testeissä useita pienempiä muutoksia. Uudet, noin 700 000 euroa maksavat testinuket antavat entistä tarkemmat tiedot auton antamasta suojasta muun muassa etupenkillä istuville.

Autoista aletaan antaa arvio myös pelastusviranomaisten näkökulmasta. Toisin sanoen Euro NCAP selvittää, kuinka helppoa ja turvallista esimerkiksi katon kautta pyörineestä autosta on pelastaa matkustajia.

Kuljettajan vireystilaa valvovien järjestelmien tehoa aletaan samoin tutkia.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut