Patentti paljastaa: Ford hautoo tuulilasia, joka tuo hurjasti valoa – ja vielä hurjemmin kuluja lasin rikkoutuessa

Piirros Fordin patenttihakemuksessa paljastaa, että autossa olisi venytetyn tuulilasin ansiosta todella paljon lasipintaa. Ford

Timo Nieminen

Ford on hakenut patenttia tuulilasiratkaisulle, joka toteutuessaan muuttaa patenttihakemuksessa mallina käytetyn Mustangin ja mahdollisesti eräiden muidenkin Ford-mallien ulkonäköä huomattavasti.

Patenttia varten tehdyissä hahmotelmissa Fordin tuulilasi ulottuu pitkälle kohti auton perää. Lasipinta jatkuu kuljettajan istuimen selkänojan taakse eli urheilullisessa Mustangissa lähes takalasiin saakka.

Ford kutsuu patenttihakemuksessa jatkettua tuulilasia ja siihen liittyviä tukikaiteita henkilöauton lasiseksi kattokaareksi.

Pitkälle venetetty tuulilasi tuo mieleen monet venemallit. Henkilöautoissa lähinnä Fordin suunnitelmia vastaava ratkaisu löytyy Teslan Model X:stä.

Yleisesti arvellaan, että Ford haluaisi ottaa uudenlaisen tuulilasin käyttöön joko uudistuvassa Mustangissa tai täyssähköisen Mustang Mach-E:n toisessa sukupolvessa.

Ford on vasta hakenut patenttia uudelle tuulilasin muotoilulle, joten hakemuksesta eivät paljastu auton turvallisuusvaatimuksiin, auringonvalon ja UV-säteilyn torjumiseen tai lasin koostumukseen/kustannuksiin liittyvät seikat.

Jotkut autoasiantuntijat ovat jo teilanneet Fordin suunnitelman. Pitkälle venytettyä tuulilasia pidetään valmiskustannuksiltaan vääjäämättä erittäin kalliina. Samoin sen rikkoutumisen arvellaan olevan perustuulilasia selvästi todennäköisempää, ja tuulilasivahinkojen kustannusten nousevan korkeiksi.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.