Kiitos, että olet tilaajamme! Olet mukana turvaamassa laadukkaan journalismin tulevaisuutta ja saat parasta keskisuomalaista uutispalvelua.

Ammattipelaajat ovat vain jäävuoren huippu – e-urheilu tuo työtä eri alojen osaajille

E-urheilussa vuosi 2018 oli suomalaisille menestys. Osallistujamäärät kilpailuissa ja tapahtumissa ovat kasvussa, esimerkkinä Oulun Vectorama viime kesäkuussa. E-urheilua voi opiskella eri puolilla Suomea. Jussi Jääskeläinen / SEUL ry

Pia Tervoja

Vuosi 2018 oli suomalaisen elektronisen urheilun menestysvuosi. Suomalaiset ottivat hyviä sijoituksia eri peleissä kansainvälisissä kisoissa ja e-urheilun kentälle saatiin uusia ammattilaisia.

E-urheilijat ovat näkyvin, mutta kuitenkin vain pieni ryhmä kaikkia ammattilaisia, jotka niveltyvät elektronisen urheilun maailmaan. Suomen elektronisen urheilun liiton puheenjohtaja Joonas Kapiainen korostaa, että ammattilaispelaajat muodostavat oikeastaan vain jäävuoren huipun koko e-urheilun ekosysteemistä.

– Jos e-urheiluseuraa verrataan vaikkapa jääkiekkoseuran toimintaan, samalla tavalla siellä joudutaan miettimään, miten rahoitetaan seuran toiminta, tehdään markkinointia tai alan brändäystä. E-urheiluseuran toimitusjohtaja tarvitsee työparikseen erilaisia myynnin, markkinoinnin ja HR:n osaajia, Kapiainen sanoo.

– Muita mahdollisia ammatteja ovat valmentaja ja joukkueenjohtaja. Turnausten järjestämiseen taas tarvitaan tapahtumajärjestämisen, viestinnän ja viestintäteknologian sekä mediasuhteiden hoitamisen osaamista.

Nykyään moni työllistää itsensä yrittäjänä julkaisten pelaamiseen liittyviä Youtube-videoita tai striimaa verkkoon pelitapahtumia.

Nykyään moni työllistää itsensä yrittäjänä julkaisemalla pelivideoita Youtubessa tai striimaamalla verkkoon pelitapahtumia. E-urheilu tarjoaa monipuolisia uravaihtoehtoja. Jussi Jääskeläinen / SEUL ry

Koska e-urheilu on vielä suhteellisen uusi ilmiö ja sen liiketoimintakenttä sirpaloitunut, koulutuskenttä on Kapiaisen mukaan tarttunut melko hitaasti e-urheilun tuomiin mahdollisuuksiin.

Toisen asteen e-urheiluun liittyvä koulutus on lähinnä kilpapelaamiseen ja pelisuunnitteluun liittyvää koulutusta. Kapiainen mainitsee esimerkkinä Ahlmanin ammattiopiston Tampereelta, jonka esport-koulutuksessa voi kehittää itsenään kilpapelaajana. Samassa oppilaitoksessa voi opiskella myös peliteknologiaa ja visuaalista pelisuunnittelua.

Ruotsinkielinen ammattioppilaitos Prakticum on ollut edelläkävijä e-urheilun ja opetuksen yhdistämisessä ja Helsingistä löytyy myös HEO kansanopisto, jossa on oma esport-linja.

Kajaanin ammattikorkeakoulu teki syksyllä 2018 pioneerityötä käynnistämällä Esport Business -koulutusohjelman ensimmäisenä ammattikorkeakouluna Suomessa ja ensimmäisten joukossa myös Euroopassa.

– Halusimme rakentaa nimenomaan bisneskoulutuksen, jossa näkökulma on e-urheilussa, sanoo koulutusohjelman koordinaattori Janus Pitkänen.

– Keskeisenä ajatuksena on, että opiskelijat voivat valita oman taustansa ja kiinnostuksensa mukaan, mihin osa-alueisiin suuntautuvat opintojen aikana. Jollekin se voi olla valmennusta, toiselle tapahtumajärjestämistä tai pelinkehittämistä.

Opiskelujen aikana opiskelijoilla on mahdollisuus viedä eteenpäin myös omia yritysideoitaan. Tällaisia voivat olla esimerkiksi pelikahvilan tai -baarin perustaminen tai e-urheilun sosiaalisen median markkinoinnin palveluihin keskittyminen.

Kajaanissa koulutus on kytketty tiiviisti työelämään, ja erilaisia työelämäprojekteja toteutetaan esimerkiksi paikallisten pelialan yritysten kanssa.

– 25 opiskelijasta kuusi on ulkomaalaisia ja heillä voi olla omia kontakteja ulkomaisiin toimijoihin. Toivotaan, että jatkossa opiskelijaryhmämme on entistä kansainvälisempi, Pitkänen sanoo.

Koulutusohjelman virallinen hakuaika päättyi 23. tammikuuta, mutta se on mukana myös kevään yhteishaussa.

– Odotamme taas monia innostuneita hakijoita. Tavoitteemme on rakentaa hyvä esport-opiskelijayhteisö, jossa opiskelijat voivat oppia myös toinen toisiltaan, Pitkänen toteaa.

Jyväskylän ammattikorkeakoululla (JAMK) on pitkä historia urheilumarkkinoinnin ja -johtamisen opetuksessa.

Lehtori Aila Ahosen mukaan englanninkielisessä Sport Business Management -koulutusohjelmassa e-urheilu on nykyisin samalla viivalla muiden urheilulajien kanssa, vaikka sitä ei ole eriytetty omaksi koulutusohjelmaksi.

– E-urheilussa pätevät samat lainalaisuudet kuin muissakin lajeissa. Poikkeuksena on se, että kaikki tapahtuu digitaalisilla alustoilla. E-urheilu on globaalisti kasvava ala ja meidän pitää bisneskouluna vastata siihen.

JAMK käynnistääkin ensi syksynä Suomen ensimmäisen maisteritason tutkintoon johtavan Sport Business Management -koulutuksen.

– Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon voi suorittaa työn ohessa ja koulutusohjelmaan voi hakeutua esimerkiksi e-urheiluseuran toimitusjohtaja, joka pääsee kehittämään seuran toimintaa opintojen aikana.

Juttu on julkaistu myös Keskisuomalaisen Koulutus-liitteessä, jonka pääset lukemaan näköislehtenätästä.

Laji

Mitä on e-urheilu?

Elektroninen urheilu on tietotekniikkaa hyödyntävää kilpaurheilua. E-urheilua harrastetaan niin joukkue- kuin yksilömuodossa riippuen pelistä. Kilpapelaamisesta on kyse, kun pelaajat pelaavat toisiaan ja pelin luomaa haastetta vastaan kilpailullisessa tilanteessa.

Tavallisimmat e-urheilupelit ovat tietokoneella tai konsolilla toimivia viihdepelejä, jotka jakautuvat useampaan alalajiin.

Yleisimpiä e-urheilun pelityyppejä ovat niin sanotut ensimmäisen persoonan toimintapelit (mm. Counter Strike), taisteluareenamoninpelit (mm. League of Legends) ja reaaliaikaiset strategiapelit (mm. StarCraft). Suosittuja ovat myös erilaiset urheilu- ja liikuntapelit, kuten NHL ja tanssipelit.

Eri pelien MM-turnauksissa palkintorahat liikkuvat jopa miljoonissa euroissa.

Kommentoi

Mistä tänään puhutaan?

Uutiskirjeen tilaajana saat joka päivä toimituksen valitsemat kärkiuutiset - tilaa nyt!

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut