Tämä koeajoraportti vei käräjille - ja pidemmällekin

Consumer Reports tunnetaan tylyistä autotesteistään, jotka ovat USA:ssa johtaneet jopa maahantuonnin lopettamiseen.

Consumer Reportsin autoarviot ovat poikineet kymmeniä oikeudenkäyntejä. Suzuki Samurain tapaus oli kauaskantoisin.

Timo Nieminen

Suomessakin seurataan tarkasti, kun amerikkalainen Consumer Reports (CR) julkaisee erilaisia autolistojaan. Kuluttajajulkaisun listat vuoden parhaista ja huonoimmista automalleista kiinnostavat tietenkin eniten.

CR:n julkaisut tekee kiinnostaviksi se, että organisaation arvovalta on ollut Yhdysvalloissa vankka. Sen koeajoraporteista on usein noussut kohu, ja osa niistä on johtanut pitkiin kahnauksiin oikeussaleissa. Nykyisin CR ei nauti takavuosien kaltaista luottamusta, sillä se on jäänyt kiinni ylilyönneistä ja testimanipuloinneista.

Tässä CR:n kaksi tunnetuinta sivallusta:

Suzuki Samurai

Suzukin neliveto myi Yhdysvalloissa hyvin vuoteen 1988 saakka, kunnes Consumer Reports sananmukaisesti ristiinnaulitsi japanilaisvalmistajan automallin. CR:n mukaan Samurai oli liian vaarallinen USA:n teille, ja raportissa vaadittiin koko Samurai-kannan poistamista liikenteestä. Alkoi pitkä ja kallis oikeudenkäyntien sarja, jonka osapuolet vuonna 2004 vihdoin lopettivat oikeussalien ulkopuolella. Tapaus romutti Suzukin henkilöautojen maineen USA:ssa. Suzuki vetäytyi lopulta Amerikan-markkinoilta eikä ole sinne virallisten maahantuontikanavien kautta palannut.

Isuzu Trooper

Consumer Reportsin testin mukaan Isuzu Trooper "kaatui vaarallisen helposti" eikä ollut muutenkaan hyväksyttävä liikenteeseen. Oikeudenkäynneissä CR:n väitteet todettiin kestämättömiksi, mutta Isuzun uskottavuus oli jo syöty. Isuzu lopetti autojen maahantuonnin Yhdysvaltoihin vuonna 2008.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.